کری: روسیه باید اهداف نظامی خود را در سوریه تغییر دهد

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان (24 بهمن 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید روسیه باید اهداف حملات نظامی خود را در سوریه تغییر دهد.

همزمان با تلاش‌های بین‌المللی برای قطع مخاصمات سوریه ظرف یک هفتۀ آتی، کری روز شنبه (24 بهمن) در کنفرانس امنیتی مونیخِ آلمان گفت: «تا به امروز، اکثر حملات روسیه علیه گروه‌های معارض مشروع بوده است.»

امریکا با دخالت مستقیم در بحران سوریه که از پنج‌سال پیش دامان مردم سوریه را گرفته است با تجهیز و آموزش برخی گروه‌های تروریستی معارض دولت سوریه که آن‌ها را مخالفان «میانه‌رو» می‌نامد، طی سال‌های گذشته عامل شدت گرفتن جنگ و خشونت در این کشور عربی بوده است.

این در حالی است که روسیه از هشتم مهر ماه سال جاری با مجوز دولت سوریه حمله به مواضع گروه تکفیری داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را در داخل سوریه آغاز کرده است. ارتش سوریه طی ماه جاری با پشتیبانی این حملات هوایی، پیشروی‌های چشم‌گیری در شمال کشور و به سمت مرزهای ترکیه داشته و بسیاری از مسیرهای تدارکاتی تروریست‌های داعش را مسدود کرده است.

کری با اشاره به توافق‌های صورت گرفته در مذاکرات بین‌المللی صلح و امدادرسانی به سوریه، گفت: «در راستای پایبندی به توافقی که (روسیه) کرده است، ما فکر می‌کنیم بسیار اهمیت دارد که روسیه اهداف خود را تغییر دهد.»

این در حالی است که پیش از سخنرانی کری، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ دربارۀ اتهام وارد شده به مسکو مبنی بر هدف قرار دادن غیرنظامیان در سوریه، گفت این موضوع «درست نیست».

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در کنفرانس امنیتی مونیخ (24 بهمن 1394- عکس از رویترز)

مدودف با اشاره به این که «هیچ مدرکی وجود ندارد که ما غیرنظامیان را بمباران می‌کنیم»، افزود: «روسیه سعی ندارد تا به اهدافی سری در سوریه دست یابد. ما تلاش داریم تا از منافع ملی‌مان حفاظت کنیم.»

روز جمعه (22 بهمن) نمایندگان 17 کشور از جمله ایران، عربستان سعودی، چین، مصر، فرانسه، آلمان، عراق، ایتالیا، اردن، لبنان، قطر، روسیه، ترکیه، امارات متحده عربی، انگلیس و امریکا و همچنین نمایندگان اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و سازمان ملل در مونیخِ آلمان بر سر پایان دادن به خصومت‌‌های سوریه ظرف یک هفته و فراهم کردن دسترسی سریع مردم در شهرهای تحت محاصرۀ این کشور به کمک‌های بشر دوستانه توافق کردند.

در این نشست توافق شد که آتش‌بس در سوریه شامل گروه‌های تروریستی شناخته شده مانند داعش و گروه‌های وابسته به القاعده نشود.

کری دربارۀ نشست مونیخ گفت: «کار زیادی باید پیش از آغاز یک آتش‌بس موثر (در سوریه) صورت بگیرد.»

وزیر خارجه امریکا افزود: «هیچ‌ راهی برای توافق جامع بر سر قطع مخاصمات وجود ندارد، مگر این‌که با همکاری یکدیگر بر روی همۀ جنبه‌های این موضوع از جنبه‌های سیاسی تا انسان‌دوستانه و همچنین جنبه‌های نظامی آن کار کنیم. و ما اکنون مشغول همین کار هستیم.»

سوریه از ماه مارس 2011 (حدود 5 سال پیش) صحنۀ ناآرامی‌های مرگبار است. براساس اعلام مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.​

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku