استقبال پنتاگون از پیشنهاد عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه

اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا (عکس از رویترز)

وزیر دفاع ایالات متحده از پیشنهاد عربستان برای مشارکت در هرگونه عملیات زمینی که ائتلاف تحت هدایت امریکا در سوریه اجرا کند، استقبال کرد.

اشتون کارتر شامگاه پنج‌شنبه (15 بهمن) افزایش مشارکت نظامی دیگر کشورها در سوریه را موجب سرعت بخشیدن مبارزه امریکا علیه گروه تروریستی داعش در این کشور توصیف کرد. 

ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری امریکا بدون مجوز سازمان ملل یا اجازۀ دولت سوریه از تابستان سال 2014 حملات هوایی خود را در سوریه آغاز کرده است.

کارتر در حال بازدید از پایگاه هوایی نلیز در ایالت نوادا به خبرنگاران گفت: «از این گونه اخبار بسیار استقبال می‌کنیم.»

وی افزود هفتۀ آینده در بروکسل، پایتخت بلژیک دربارۀ پیشنهاد عربستان برای ارسال نیروی زمینی به سوریه با وزیر دفاع این کشور صحبت خواهد کرد.

وزرای دفاع کشورهای عضو ائتلاف امریکا قرار است در ماه جاری میلادی نشستی در بروکسل برگزار کرده و دربارۀ افزایش عملیات نظامی در سوریه تصمیم‌گیری کنند.

وزیر دفاع امریکا گفت دولت عربستان تمایل دارد نقش پر رنگ‌تری در مبارزه علیه داعش ایفا کند و به عنوان مثال مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که در هدایت «برخی کشورهای اسلامی» برای پیوستن به ائتلاف امریکا کمک خواهند کرد.

کارتر گفت قصد دارد از جلسات هفتۀ آینده در بروکسل برای دریافت پشتیبانی گسترده‌تر برای ائتلاف امریکایی استفاده کند.

ژنرال احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ژنرال احمد عسیری، مشاور وزیر دفاع عربستان و سخنگوی ائتلاف سعودی‌ها در حمله به یمن روز پنج‌شنبه (15 بهمن) در یک مصاحبۀ تلویزیونی گفت: «پادشاهی عربستان آمادۀ مشارکت در هرگونه عملیات زمینی است که ائتلاف (تحت هدایت امریکا) بر سر اجرای آن در سوریه توافق کند.»

رئیس پنتاگون افزود ایالات متحده در حال رصد دقیق وقایع کشور لیبی است، اما هنوز هیچ تصمیمی برای گسترش نقش نظامی خود در این کشور اتخاذ نکرده است.

وی گفت: «نگرانی این است که لیبی نیز به سمت وضعیتی پیش برود که در دیگر مناطق می‌بینیم، (وضعیتی) که (داعش) در آن با استفاده از یک فضای سیاسی از هم گسیخته، یک موقعیت محکم به دست آورده، قطعه‌ای از خاک را تصرف و به مردم ظلم کرده و طرح عملیات در مناطق دیگر را بکشد.»

کارتر گفت در حال حاضر به دنبال یک تغییر سیاسی در لیبی و تشکیل دولت وحدت ملی هستیم.

وزیر دفاع امریکا افزود: «مهم‌ترین هدف در حال حاضر کمک به مردم لیبی برای متحد کردن آن‌ها و تشکیل دولت است... هنگامی که این هدف حاصل شد، همان‌طور که دولت امریکا گفته بود، ایالات متحده مایل به پیوستن به سایر کشورها از جمله ایتالیا برای تامین امنیت در لیبی است.»

از زمانی که شورشیان در لیبی در اوت 2014 (حدود مرداد 1393) طرابلس، پایتخت این کشور را تصرف کرده‌اند، لیبی دو پارلمان و دو دولت دارد که دولت شورشیان در طرابلس و دولت دیگر که جامعه جهانی آن را به رسمیت می‌شناسد در طبرق مستقر هستند.

خلاء سیاسی ایجاد شده در لیبی، زمینه را برای فعالیت گسترده گروه‌های تروریستی مانند داعش، هموار کرده است. تروریست‌های گروه تکفیری داعش اخیراً با حمله به زیرساخت‌های نفتی لیبی، موقعیت خود را شهر سرت محکم کرده‌اند. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku