News   /   آمريکا

جاسوسی امریکا و اسرائیل از پروازهای سری اسرائیل

یک فروند هواپیمای بدون سرنشین اسرائیل،موسوم به هرون تی پی (عکس ازخبرگزاری فرانسه)

بر اساس اسنادی که ادوارد اسنودن، تحلیلگر سابق سازمان سیا منتشر کرده است، امریکا و انگلیس اطلاعات گردآوری شده توسط  پهپادهای اسرائیلی از خاورمیانه را رصد می کرده‌اند.

بر اساس این اسناد تاریخ این عملیات نفوذ امریکا و انگلیس به سیستم اطلاعات پهپادهای اسرائیل به سال 1998 باز می گردد.

رژیم اسرائیل در پی افشای این اسناد که جمعه (9 بهمن) منتشر شد ، به شدت ابراز نگرانی کرده است .

این عملیات نفوذ موسوم به «آنارشیست» که از یکی از مراکز نظامی نظامی انگلیس در قبرس و یک پایگاه آمریکا در شمال انگلیس هدایت می شده است، سایر پروازها در منطقه خاورمیانه را نیز رصد می کرده است.

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» مدعی شد پهپادهای اسرائیلی اطلاعاتی در مورد نوار غزه، کرانه باختری، سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه از جمله ایران را گردآوری می کردند. 

رژیم اسرائیل مدعی است که از زمان فاش شدن پرونده جاناتان پولارد، به عنوان عامل جاسوسی این رژیم در دهه 1980 میلادی، از چنین ماموریت‌هایی صرف نظر کرده است.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی و عضو کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل می گوید وی از افشای اسنادی که اسنودن اخیرا درباره نفوذ به این پروازها منتشر کرده، «شگفت زده» نشده است.

وی گفت: «می دانیم که امریکا از تمامی دنیا و همچنین ما و دوستان خود جاسوسی می کند.»

اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی امریکا در ژوئن 2013 میلادی اسناد طبقه بندی شده ای در ارتباط با فعالیت های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر کرد.

اسنودن از بیم اتهامات جاسوسی از کشور متواری شد و توانست از روسیه پناهندگی دریافت کند. وی د رحال حاضر در این کشور اقامت دارد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku