News   /   اروپا

اولاند: گسترش دامنه حملات ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه از گسترش حملات ائتلاف ضد داعش علیه مواضع این گروه تروریستی در عراق و سوریه خبر داده است.

اولاند روز پنج شنبه گفت: «سرعت مداخله بیشتر خواهد شد و فرانسه نقش خود را در این راستا ایفا خواهد کرد.»

اظهارات اولاند یک روز پس از آن مطرح شد که وزیران دفاع هفت کشور ائتلاف موسوم به ضد داعش روز چهارشنبه در پاریس گردهم آمدند و بر لزوم آزادسازی رقه و موصل در عراق و سوریه از داعش تاکید کردند.

اولاند گفت: «آنها (اعضای ائتلاف ضد داعش) همچنین تصمیم گرفتند تا حمایت از نیروهای عرب و کرد را که با داعش مبارزه می‌کنند، افزایش دهند.»

اولاند که در جمع سفرای خارجی سخن می‌گفت، مدعی شد سال 2016 باید «سال گذار سیاسی» در سوریه و پایان جنگ داخلی 5 ساله در این کشور باشد.

گفتنی است، مذاکرات صلح سوریه در حالی قرار است دوشنبه آینده در ژنو برگزار شود که هنوز مشخص نیست چه گروهی به نمایندگی از مخالفان در این مذاکرات حضور خواهد یافت.

جنگنده رفل فرانسه آماده عملیات در آسمان عراق و سوریه می‌شود. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اولاند در این زمینه گفت: «مخالفان میانه رو برای حضور در این مذاکرات توافق کردند. این سوال کلیدی که چه کسی بر سوریه حکومت خواهد کرد، نباید مورد غفلت قرار گیرد.»

لزوم کاهش تنش میان ایران و عربستان

رئیس جمهور فرانسه همچنین بر لزوم «کاهش تنش» میان ایران و عربستان سعودی تاکید کرد و آن را برای برقراری ثبات در منطقه بسیار ضروری خواند.

فرانسوا اولاند با اشاره به اجرای برجام و لغو تحریم های اقتصادی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گفت اکنون پس از توافق اتمی و لغو تحریم‌ها، بازگشت ایران به صحنه بین المللی «امکان پذیر» است.

اولاند در حالی که دوشنبه آینده قرار است میزبان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در پاریس باشد، گفت: «موفقیت فقط به (عملکرد) این کشور بزرگ بستگی دارد.»

این اولین سفر رئیس جمهوری ایران به پاریس در 17 سال اخیر به شمار می‌آید.

اولاند در این سخنان بدون اشاره به زمان دقیق، از سفر به کشورهای مصر، اردن و عمان خبر داد و گفت: «ما باید هر کاری در جهت برقراری ثبات در منطقه انجام دهیم.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku