News   /   آسيا

پرواز بمب‌افکن‌ امریکا در آسمان کره جنوبی

بمب‌افکن ب52 ارتش امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی امریکا یک بمب‌افکن ب-52 در آسمان کره جنوبی، متحد خود در منطقه به پرواز در آورده است. 

این بمب‌افکن از روز یکشنبه در راستای نمایش قدرت و تهدید علیه کره شمالی در ارتفاع پایین در حال پرواز است.

ارتش امریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این بمب‌افکن ب-52 که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای است، با همراهی دو جنگندۀ اف16 امریکا و اف15 کره جنوبی بر فراز پایگاه هوایی اوسان به پرواز درآمده و سپس به محل استقرارش در جزیره گوام بازگشته است.

اوسان در جنوب سئول، پایتخت کره جنوبی و تقریباً در 100 کیلومتری مرز کره شمالی قرار دارد.

بیانیۀ ارتش امریکا می‌افزاید این پرواز «در پاسخ به اقدام تحریک‌آمیز اخیر کره شمالی» صورت گرفته است.

ژنرال ترنس اُ شاگنسی گفت: «امریکا در تعهد خود در دفاع از جمهوری کره (کره جنوبی) و حفظ ثبات در شبه جزیرۀ کره ثابت قدم می‌ماند، این شامل چتر هسته‌ای ما و بازدارندگی گسترده‌ای است که نیروهای ما فراهم می‌آورند.»

کیم جونگ اون در حال امضای سند مربوط به اجرای آزمایش بمب هیدروژنی (13 دی 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

«آزمایش بمب هیدروژنی دفاع در مقابل تهدید هسته‌ای امریکا بود»

از سوی دیگر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرد آزمایش هسته‌ای روز چهارشنبه (16 دی) آزمایش یک بمب هیدروژنی و گامی در جهت دفاع از کره شمالی در مقابل تهدید جنگ هسته‎ای امریکا محسوب می‌شد.

چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی موجب خشم امریکا و چین شد، اگرچه دولت امریکا و کارشناسان تسلیحاتی این کشور معتقدند آزمایش صورت گرفته برخلاف ادعای پيونگ يانگ، آزمایش یک بمب هیدروژنی نبوده است.

کارشناسان امریکایی می‌گویند آزمایش هسته‌ای کره شمالی که موجب یک زمین‌لرزۀ 5.1 ریشتری شد، کوچک‌تر از آن است که بتوان پذیرفت یک بمب هیدروژنی آزموده شده است.

پیونگ یانگ پس از این آزمایش اعلام کرد این آزمون «مبتنی بر ارادۀ استراتژیک حزب کارگران» صورت گرفته است. 

در مقابل امریکایی‌ها می‌گویند این آزمایش در راستای زمینه‌چینی برای جلسۀ عمومی حزب کارگران حاکم بر کره شمالی انجام شده است. این حزب از سال 1980 تا کنون جلسۀ عمومی نداشته و قرار است این نشست عمومی در سال جاری برگزار شود.

پس از سومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال 2013 نیز امریکا یک جفت بمب‌افکن ب2 قادر به حمل تسلیحات هسته‌‎ای در آسمان کره جنوبی به پرواز در آورد. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku