ترکیه سفیر ایران در آنکارا را فراخواند، سفیر تکذیب کرد

وزارت خارجه ترکیه، سفیر ایران را فراخواند.

ترکیه اعلام کرده که سفیر ایران در آنکارا را فراخوانده است.

این اقدام در اعتراض به گزارش‌های رسانه‌ای ایران درباره رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، صورت گرفته است.

در پی تنشهای بوجود آمده بین ریاض و تهران بر سر اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته شیعی به دست عربستان، رسانه‌های ایران به انتقاد از واکنش اردوغان پرداخته بودند.

اردوغان از محکوم کردن اعدام شیخ نمر امتناع ورزیده است. 

وی در نخستین واکنش خود به این موضوع گفت: «اعدام‌ها در عربستان سعودی یک مسأله قانونی داخلی هستند. پذیرفتن یا نپذیرفتن آن، امری جداگانه است.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اعدام این روحانی برجسته شیعیان، موجی از اعتراضات را در بسیاری از کشورها از جمله ایران در پی داشت. در این میان عده‌ای «افراد خودسر» به سفارت عربستان در ایران حمله کرده که در پی آن، این کشور روابط دیپلماتیک و تجاری خود با تهران را قطع کرد. پروندۀ قضایی این افراد در دست بررسی می باشد.

 به دنبال این اقدام، کشورهای بحرین، سودان، سومالی و جیبوتی نیز به عربستان پیوسته و روابط خود با ایران را قطع کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانه‌ای اعلام کرد: «ما حمله مستقیم رسانه‌های دولتی ایران به رئیس جمهورمان را به شدت محکوم می کنیم  و خواستار توقف انتشار چنین مقالاتی هستیم.»

سفیر ایران در آنکارا ادعای احضار را رد کرد و نوشت: روز پنج شنبه با مدیر کل منطقه ای وزارت امور خارجه درباره سفر رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه و رئیس اداره دیانت ترکیه به ایران گفت و گو کردیم.

به گزارش ایرنا، علیرضا بیکدلی روز جمعه در صفحه فیس بوک خود نوشت: وزارتخانه های امور خارجه مرکز ثقل روابط کشورها هستند برای همین یکی از کارهای سفرا دیدارهای منظم با مدیران وزارت خارجه محل ماموریت و مرور موضوعات مهم روابط است.

وی خاطرنشان کرد: بنا به درخواست قبلی سفارت، پنجشنبه برای ملاقات با آقای تورونلار مدیرکل منطقه ای به وزارت امور خارجه ترکیه رفتم.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku