بررسی طرح لغو مصونیت قضایی نمایندگان کرد در پارلمان ترکیه

پارلمان ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رسانه های ترکیه از تصمیم پارلمان این کشور برای تشکیل کمیته ای بمنظوربررسی چگونگی سلب مصونیت قضایی دونماینده کرد پارلمان که از طرفداران اعطای خود مختاری به منطقه کرد نشین هستند، خبر داد.

به گزارش امروز(یکشنبه) روزنامه صباح  چاپ ترکیه، این طرح پس از آن مطرح شد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواستار لغو مصونیت قضایی سلیمان دمیرتاش و فیگن یکسوک داخ از رهبران حزب دموکراتیک خلق ها بدلیل تخلف از قانون اساسی، شد.

روزنامه صباح ادامه داد، کمیسیون قضایی پارلمان ممکن است با تشکیل کمیته ای پیش از مطرح شدن این موضوع در کمیسیون اصلی این پیشنهاد را بررسی نماید.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است، با توجه به این مطلب که اکثریت پارلمان در اختیار حزب عدالت و توسعه است، امکان بدست آوردن رای مثبت به این طرح کار ساده ای خواهد بود.

 

هفته گذشته دادستان دادگاهی درترکیه تحقیقاتی را درباره اظهارات دمیرتاش و یکسوک داخ بمنظور اعطای خود مختاری به بخش کرد نشین ترکیه آغاز کرد.

دمیرتاش هفته گذشته در نشستی که با حضور سران کرد در دیاربکر برگزار شد گفت مردم ترکیه باید تصمیم بگیرند که یا درخود مختاری زندگی کنند یا در سیستم دیکتاتوری یک فرد (اشاره به اردوغان) زندگی کنند.

سلجوق اوزداخ معاون رهبر حزب عدالت و توسعه در گفتکو با روزنامه حریت گفت هر فردی که بخواهد « به تمامیت کشور آسیب برساند، بدون شک حامی تروریسم است و یا می خواهد به یکپارچگی کشور آسیب برساند» و باید مصونیت قضایی وی لغو شود.

شماری از شهرداران در شهرهای جنوب شرقی ترکیه از تابستان گذشته و به اتهام‌های مشابه تحت بازجویی قرار گرفته اند.

بر اساس رسانه های طرفدار کردها، تاکنون 36 شهردار تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند که نیمی از آنها در بازداشت به سر می برند.

این مناقشات سیاسی باعث شده تا درگیری‌ها بین پیکارجویان پ‌ک‌ک و نظامیان ترک در پی اعلام حکومت نظامی در بیشتر بخش های کرد نشین جنوب شرقی ترکیه افزایش یابد.

ارتش ترکیه دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد در ماه دسامبر نزدیک به 300 پیکارجو عضو پ‌ک‌ک در درگیری ها کشته شده اند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku