News   /   ايران

بریتانیا از روابط تجاری با ایران استقبال می‌کند

نمایی از لندن، پایتخت انگلیس

وزارت خارجۀ بریتانیا اعلام کرده است که از روابط تجاری با ایران استقبال می‌کند و در این راستا به شرکت‌های انگلیسی در مورد نحوۀ تجارت با ایران در دورۀ پیش و پس از لغو تحریم‌ها مشاوره داده است.

این وزارتخانه روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد لندن ایران را یک بازار نوظهور به حساب می‌آورد که می‌تواند فرصت‌های بسیاری در اختیار شرکت‌های انگلیسی قرار دهد و بریتانیا قصد دارد به زودی دفتری در تهران برای کمک به گسترش روابط تجاری دو کشور افتتاح کند.

براساس این گزارش، وزارت خارجۀ انگلیس در حال مشاوره به بخش بازرگانی این کشور برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی دوران پساتحریم ایران است.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، لندن در حال حاضر بر رفع موانع کوتاه مدت تجارت متمرکز شده است تا «روابط بازرگانی پس از رفع تحریم‌ها به سرعت آغاز شود».

در این گزارش با اشاره به این که لغو تحریم‌های ایران به صورت مرحله‌ای صورت می‌گیرد، اعلام شده است اولین مرحله زمانی صورت خواهد گرفت که تهران به توافق‌ها و تعهداتش بر اساس برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کرده و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این مساله را تایید کند.

وزارت خارجۀ انگلیس با اعلام مواضع جدیدش در خصوص تجارت با ایران در پاسخ به سوالی دربارۀ این‌که کدام بخش‌ها در اولین مرحله از کاهش تحریم‌ها علیه ایران متاثر خواهند شد، نوشت بخش‌های بانکداری، مالی، بیمه، نفت، گاز و پتروشیمی، کشتی رانی، کشتی سازی و حمل ونقل، طلا و دیگر فلزات گران بها، چاپ اسکناس و ضرب سکه از جمله فعالیت‌هایی هستند که با رفع تحریم‌های ضد ایران، بیشترین تاثیر را می‌پذیرند.

ساختمان وزارت خارجۀ بریتانیا

لندن به شرکت‌هایی که قصد تجارت با ایران را دارند توصیه کرده است که اطمینان حاصل کنند که فعالیت‌های آن‌ها براساس تحریم‌های وضع شده علیه ایران، ممنوع نیستند. 

وزارت خارجه انگلیس همچنین تاکید کرده است شرکت‌‎های بریتانیایی که مناسبات تجاری با امریکا دارند نیز باید از وضعیت تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران آگاه باشند.

ایران و گروه 1+5 شامل کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در تاریخ 23 تیر پس از ماه‌ها مذاکرۀ فشرده سرانجام بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به توافق دست یافتند. براساس برجام، تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه تهران لغو می‌شود و ایران نیز در عوض برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود می‌کند.

یکی از کلیدی‌ترین پیش‌شرط‌های مطرح شده برای حرکت به سمت فاز اول رفع تحریم‌های ضد ایران، بسته شدن پروندۀ مسائل گذشتۀ برنامۀ هسته‌ای ایران موسوم به «ابعاد نظامی احتمالی» بود که در تاریخ 24 آذر در نشست فوق‌العادۀ شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از 12 سال چالش، بسته شد. 

هنوز تاریخ دقیقی برای آغاز فاز اول لغو تحریم‌های ضد ایرانی معین نشده است اما براساس گمانه‌زنی‌ها این موضوع در ژانویه 2016 اجرایی خواهد شد. 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku