سوریه ترکیه را به حمایت «مستقیم» از داعش متهم کرد

بشار جعفری، نمایندۀ سوریه در سازمان ملل متحد (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نمایندۀ سوریه در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت این سازمان، ترکیه را به حمایت «مستقیم» از گروه‌های تروریستی در سوریه متهم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری الرأي الیوم، بشار جعفری در این نامه از مشارکت مستقیم نیروهای ترکیه در پشتیبانی از تروریست‌‎ها در جریان حملات آن‌ها در سوریه، به شدت انتقاد کرده است.

جعفری با اشاره به این‌که گروه‌های مسلح از سال 2011 تا‎کنون «یک جنگ بی‌سابقۀ تروریستی» علیه سوریه به راه انداخته‌اند، افزود شبه‌نظامیان از سوی قدرت‌های منطقه‌ای از جمله «رژیم (رجب طیب) اردوغان (رئیس جمهور ترکیه)» و دیگر کشورها حمایت می‌شوند.

به گفتۀ جعفری ترکیه از چند جهت در امور داخلی سوریه دخالت می‌کند که از جملۀ آن‌ها می‌توان به «مشارکت مستقیم نیروهای مسلح رژیم اردوغان در عملیات‌های نظامی تهاجمی در حمایت از تروریست‌ها» اشاره کرد.  

براساس نامۀ جعفری، آنکارا اساساً در ورود تروریست‌ها به سوریه نقش داشته است و نیروهای ترکیه شبه‌نظامیان را تحت پوشش آتش خود داشتند.

نمایندۀ سوریه در سازمان ملل همچنین در نامۀ خود نوشت رئیس جمهور ترکیه قصد دارد «میراث استعماری عثمانی را احیا کند» و در این راستا از اقلیتهای ترک‌های ساکن در کشورهای دیگر نیز حمایت می‌کند.  

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (عکس از رویترز)

جعفری با اشاره به «جنایت‌هایی» که ترکیه در مورد پناهجویان سوری و قاچاق انسان مرتکب شده است، عامل آن‌ها را ‌‍سازمان‌های وابسته به دولت اردوغان دانست.

وی در این نامه از جامعۀ جهانی خواست نسبت به جنایت‌های ترکیه علیه سوریه و پناهجویان این کشور، واکنش نشان دهند.

جعفری همچنین با اشاره به اقدام ترکیه در سرنگونی جنگندۀ روسی تاکید کرد این موضوع دلیل دیگری برای همکاری ترکیه با تروریست‌ها در خاک سوریه و تلاش آنکارا برای سرپوش نهادن بر قاچاق نفت داعش و ارسال سلاح برای تروریست‌ها دانست.

آنکارا در تاریخ سوم آذر به بهانۀ این که بمب‌افکن سوخوی 24 روسیه حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است، این هواپیمای نظامی را در آسمان سوریه هدف قرار داد؛ در این سانحه یک خلبان روس کشته شد. روسیه با ردّ ادعای ترکیه اعلام کرد، این بمب افکن وارد حریم هوایی این کشور نشده است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku