توافق طرف‌های یمنی‌ برای ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه

مذاکرات صلح یمن در سوئیس، 24 آذر 1394 (AFP)

طرف‌های درگیر در مناقشه یمن در مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل درباره از سرگیری کامل و فوری کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ زده به توافق رسیدند.

به گزارش پرس تی‌وی طرف‌های مذاکره کننده روز پنج شنبه در پایان مذاکرات سه روز درباره مناقشه یمن در شهر ماگلینگن سوئیس اعلام کردند طرفین بر سر صدور مجوز برای ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به شهر تعز در جنوب یمن توافق کردند.

این مذاکرات میان جنبش انصارالله حوثی یمن و نیروهای وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن، که مورد حمایت عربستان سعودی است، انجام شد.

این توافق روند ارسال کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به یمن به ویژه به مناطق به شدت آسیب دیده تعز را تسهیل می‌کند.

اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن با استقبال از این توافق، آن را «گامی مهم و رو به جلو خواند که انجام اقدام فوری برای کاهش رنج انسانی مردم یمن و ماهیت خنثی و بی طرف اقدامات انسانی را تضمین می‌کند.»

اسماعیل ولد شیخ احمد نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن

اسماعیل ولد همچنین خواستار توافق طرفین برای دسترسی فوری، ایمن و بدون مانع فعالان حامی حقوق بشر به مردم نیازمند در سراسر یمن شد.

مذاکره کنندگان پیشتر درباره تبادل صدها اسیر توافق کرده بودند. این تبادل شامل 375 مبارز انصارالله و 285 مزدور طرفدار هادی بود و در منطقه مرزی استان لحج و استان بیضا انجام شده است.

عربستان سعودی از تاریخ ششم فروردین حملات هوایی خود به یمن را آغاز کرده است؛ در این حملات تاکنون بیش از 7500 نفر کشته و 14 هزار نفر زخمی شده‌اند.

گفتنی است، قرار بود با آغاز مذاکرات صلح حملات عربستان سعودی به یمن متوقف شود اما این حملات همچنان ادامه دارد و تلفاتی در این کشور فقیر عربی برجای گذاشته است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku