News   /   آفريقا

30 کشته در حملات بوکوحرام در نیجریه

تصویر آرشیوی از تروریست‌های تکفیری بوکوحرام در نیجریه

دست‌کم 30 نفر در حملات تروریست‌های گروه تکفیری بوکوحرام به سه روستا در شمال شرق نیجریه کشته شده‌اند.

در این حملات که سه‌شنبه در روستاهای واروارا، مانگاری و بوراشیکا در ایالت بورنو روی داد، 20 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

تروریست‌‎های بوکوحرام همچنین پس از کشتن این قربانیان، این روستاها را آتش زدند.

پیشتر تروریست‌های تکفیری بوکوحرام روز پنجشنبه با حمله به روستای کامویا در همین ایالت 14 نفر را قتل عام کردند.

شیعیان در نیجریه همواره هدف گروه تروریستی بوکوحرام قرار گرفته‌اند. در نوامبر گذشته در حملۀ این گروه تروریستی به مسلمانان در یک مراسم مذهبی در ایالت کانو 20 نفر کشته شدند.

از زمان آغاز حملات بوکوحرام در نیجریه در سال 2009 میلادی، حدود 200 هزار نفر کشته و بیش از دو و نیم میلیون نفر دیگر بی خانمان شده‌اند. این گروه تروریستی سال گذشته با گروه تکفیری داعش هم‌پیمان شد.

افزایش شمار کشته‌های حملات پلیس به شیعیان 

نیروهای پلیس نیجریه در ادامۀ سرکوب معترضان به بازداشت روحانی برجستۀ شیعه و کشتار مسلمانان در این کشور، دست‌کم چهار شیعه را کشته‌اند.

سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه روز سه‌شنبه (24 آذر) گفت نیروهای پلیس بر روی معترضانی که در شهر کادونا در شمال نیجریه تظاهرات کرده بودند، آتش گشودند که در نتیجه چهار نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

درگیری‌هایی نیز در منطقۀ «تودون وادا» کادونا گزارش شده است. معترضان در این منطقه با سردادن شعارهایی علیه ارتش نیجریه حملات نیروهای نظامی را به یک اجتماع مذهبی در شهر زاریا در شمال کادونا محکوم کردند. به گفتۀ منابع محلی صدها نفر روز شنبه (21 آذر) در این حمله کشته شدند.

معترضان همچنین خواستار آزادی آیت‌الله ابراهیم الزکزاکی یکی از روحانیان برجسته شیعۀ شدند که به همراه همسرش در جریان حملۀ ارتش به منزل مسکونی‌شان بازداشت شدند.

نیروهای ارتش نیجریه یکشنبه (22 آذر) با حمله به منزل زکزاکی در شهر زاریا، وی را دستگیر کرده و به افرادی که سعی در محافظت از این روحانی داشتند، تیراندازی کردند. ارتش نیجریه یک روز پیش از آن به حسینیۀ بقیة‌الله در شهر زاریا حمله کرد.

آیت‌الله ابراهیم زکزاکی، روحانی برجستۀ شیعیان نیجریه در شهر زاریا

بنابر گزارش‌ها، مدارس و مراکز تجاری در منطقۀ تودان وادا تعطیل شده و شمار معترضان افزایش یافته است.

ارتش نیجریه روز سه شنبه با تایید خبر بازداشت شیخ الزکزاکی افزود وی و همسرش صحیح و سالم هستند و هر دو در حبس به سر می‌برند.

در همین حال سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه، با اشاره به این که حملات مرگبار علیه شیعیان در روزهای گذشته و بازداشت زکزاکی از قبل برنامه ریزی شده بوده است، دولت را به حملات عامدانه علیه جامعۀ شیعیان متهم کرد.

گروه‌های حقوق بشر و فعالان قویاً دولت نیجریه را به دلیل نقض آزادی‌های مذهبی و اجتماعی و حملات علیه اجتماعات مسالمت آمیز شیعیان، محکوم کرده‌اند.

ارتش نیجریه همچنین در اگوست سال گذشته نیز به مردمی که در اعتراض به حملات اسرائیل علیه فلسطینیان تظاهرات کرده بودند، حمله کرد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku