رئیس اتاق بازرگانی ایران از گفت و گوی رئیس جمهور ایران با همتای روسی خود درباره توسعه و تسهیل صادرات مواد غذایی ایران به روسیه خبر داده است.
به گزارش تسنیم، محسن جلال پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران، درباره این موضوع گفت: «بنا بر درخواست وزیر جهاد کشاورزی از رئیس جمهور، آقای روحانی با آقای پوتین گفتگویی درباره توسعه و تسهیل صادرات مواد غذایی ایران به روسیه داشته است تا این کشور در واردات کالاهای کشاورزی و مواد غذایی ایران تجدید نظر کند.»
وی در اظهارات خود به قطع سی درصدی صادرات ترکیه به روسیه اشاره کرد و افزود: بخش بازرگانی کشور، هیچ تردیدی از فراهم بودن شرایط ورود به بازار روسیه ندارد.
جلال پور تصریح کرد: «این صادرات عمدتا مواد غذایی از جمله میوه و محصولات گلخانهای بوده و این بازار در حالی به روی روسیه بسته شده است که در آینده نزدیک نیز باز نمیشود.»
روابط تجاری ایران بر اساس شرایط روز تعیین نمی شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره امکان صادرات غذایی ایران به روسیه خاطر نشان کرد: «در گذشته نیز چنین بازارهایی برای ما، مانند زمان تجزیه شوروی و نزاع روسیه و غرب بر سر اوکراین برای ما فراهم شد اما نتوانستیم از این شرایط استفاده کنیم.»
وی تصریح کرد: «روابط اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورها بر اساس شرایط روز تعیین نمیشود، به طوری که بعد از یک دهه ارتباط تجاری با روسیه هنوز ورود مواد غذایی ما به این کشور با محدویتهایی همراه است.»
تعرفه چند هزار دلاری روسیه از هر کانتینر محصولات کشاورزی ایران
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان این که روسیه سخت گیریهایی در استانداردها و تعرفه های مواد غذایی وارداتی از ایران دارد گفت: « اخیرا متوجه شدهایم گمرک روسیه در حالی از واردات ما 17 تا 18 درصد و از هر کانتینر محصول کشاورزی 7 هزار و 500 دلار تعرفه میگیرد که از ترکیه نمیگرفته است و در حال حاضر از برخی کشورهای همسایه خود نمیگیرد.»
وی تاکید کرد: دولت باید این مسائل را حل کند و بخش خصوصی ما نیز بپذیرد که در این مواقع باید پاشنه کفش خود را کشیده و به این کشور برود، زیرا از نشستن چیزی نصیب ما نمیشود.
عادت به فخر فروشی نداریم
وی یادآور شد: به دلیل این که تا به امروز ما عمدتا وارد کننده بودهایم عادت به فخر فروشی و نشستن برای مراجعه داشتهایم اما برای صادرات، باید به کشورهای مقصد مراجعه کنیم.
جلالپور گفت: صادرکنندگان ما باید در کشورهای هدف حضور داشته باشند و خود بازاریابی کنند و از طرفی نیز دولت موانع این چنینی مانند موانع بازار روسیه را بردارد تا در نهایت صادرات توسعه یابد.