بر اساس نتایج تحقیق سازمان هواپیمایی اندونزی، سانحه هواپیمای مسافربری ایر آسیای این کشور در سال گذشته عمدتا بر اثر نقص فنی و ناتوانی خدمه پرواز در کنترل هواپیما بوده است.
این پرواز که قرار بود یک پرواز مسافت کوتاه از شهر سورابایا به مقصد سنگاپور باشد در تاریخ هفت دی 1393 در شرایط بد جوی در دریای جاوا سقوط کرد و تمامی 162 سرنشین آن جان باختند.
بر اساس این گزارش، اطلاعات جعبه سیاه نشان میدهد هوای نامساعد تاثیری در وقوع این سانحه نداشته است.
در پی این سانحه هوایی، عملیات جستجوی گسترده بینالمللی با استفاده از انواع کشتی و هواپیما آغاز شد اما امواج خطرناک دریا و اوضاع بد جوی مانع از ادامه آن شد. تاکنون فقط جسد 106 تن از قربانیان بازیابی شده و جسد 56 تن دیگر کماکان مفقود است.
پس از حدود سه ماه عملیات جستجوی اجساد دولت اندونزی سرانجام در ماه مارس از توقف آن خبر داد.
کمیته ملی ایمنی حمل و نقل اندونزی در گزارشی که سهشنبه منتشر کرد نوشت نقص فنی عمدهای در سیستم کنترل فرمان هواپیما بروز کرد و هشدار لازم به خلبانان هواپیما داده شد.
با این حال، خلبانان پس از دریافت چهارمین هشدار، درصدد رفع نقص برآمدند اما در این اقدام خود سیستم هدایت خودکار هواپیما را از کار انداختند.
بنا بر این گزارش، اقدامات بعدی خدمه پرواز منجر به ناتوانی آنان در کنترل هواپیما شده به طوری که این هواپیما به سرعت ارتفاع خود را از دست میداد و بازگرداندن آن به حالت اولیه خارج از توان خدمه بوده است.
این گزارش با استناد به سوابق تعمیراتی هواپیما میافزاید سیستم کنترل فرمان هواپیما ظرف 12 ماه منتهی به سانحه دچار 23 مورد نقص بوده است.
برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس تیوی فارسی در تلگرام بپیوندید.