ابراز تمایل ترکیه برای همکاری با روسیه جهت کاهش تنش

معترضان در حالی که پرچم‌های سوریه و روسیه در دست داشتند مقابل سفارت ترکیه در مسکو تجمع کردند. 3 آذر 1394 (AP)

نخست وزیر ترکیه می‌گوید کشورش قصد دارد به منظور کاهش تنش‌های ناشی از سرنگونی جت روسی توسط ارتش ترکیه، با مسکو همکاری کند.

احمد داوود اوغلو، در مقاله‌ای که در روزنامه تایمز انگلیس منتشر شد، نوشت: «بحث های لازم هم اکنون در جریان است. در حالی که اقدامات تدافعی از سرزمین‌مان همچنان به قوت خود باقی است، ترکیه به منظور کاهش تنش‌ها با روسیه و متحدان‌ همکاری خواهد کرد.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که روابط میان مسکو و آنکارا در پی سرنگونی بمب افکن سوخوی 24 روسیه از سوی جنگنده‌های ترکیه در روز سه شنبه پرتنش شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این حرکت را «خنجر از پشت» دانسته است که به گفته وی «از سوی همدستان تروریست‌ها» صورت گرفته است.

نخست وزیر ترکیه در مقاله خود به شیوه‌ای که ترکیه قصد دارد در قالب آن با روسیه همکاری کند، اشاره‌ای نکرد.

بمب افکن روسیه که هدف حمله جنگنده های ترکیه قرار گرفت و سرنگون شد.

این در حالی است که جنگ فزاینده لفظی میان ترکیه و روسیه بعد از سرنگونی بمب افکن روسیه که به کشته شدن یکی از دو خلبان آن انجامید، همچنان ادامه داشته و ظاهرا نشانه‌ای دال بر تمایل مسکو برای همکاری با آنکارا در حل این موضوع بدون هر گونه عذرخواهی اولیه از سوی ترکیه وجود ندارد.

پوتین تاکید کرده است، ترکیه باید تضمین دهد این گونه حوادث دیگر تکرار نخواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه پنج شنبه شب در یک نشست خبری با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود در کاخ کرملین اعلام کرد آنکارا در عوض «اظهارات و توضیحات نامفهومی» ارائه می‌دهد مبنی بر این که دلیلی برای عذرخواهی وجود ندارد.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku