سرنگونی جت جنگنده روسی در سوریه؛ اخبار لحظه به لحظه

تصویر لحظه سقوط هواپیمای جنگنده روسیه (Reuters)

ارتش ترکیه می گوید یک فروند جت سوخو 24 روسی را در نزدیکی مرز این کشور با سوریه سرنگون کرده است.

12:29 رئیس جمهور روسیه با اشاره به سرنگونی جنگنده این کشور توسط ترکیه، هشدار داد که در صورت تکرار حوادث مشابه ارتش روسیه پاسخ خواهد داد.

11:30 ارتش سوریه خلبان دوم جنگنده روسی را که روز گذشته به اسارت شبه نظامیان سوری در آمده بود، نجات داد.

10:23 بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از بالا گرفتن تنش میان روسیه و ترکیه در پی سرنگونی جنگنده روسی توسط آنکارا ابراز نگرانی شدید کرد.

08:45 باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تلفنی گفت‌وگو کرد. وی از حق ترکیه برای حفاظت از مرزهای خود دفاع کرد اما در عین حال وی و اردوغان بر کاهش تنش‌ها و جلوگیری از حوادث مشابه تاکید کردند.

08:10 عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه سرنگونی جنگنده روسیه در منطقه مرزی این کشور را نقض حاکمیت سوریه توصیف کرد. وی گفت این اقدام نشان دهنده حمایت ترکیه از گروههای تروریستی از جمله داعش است.

*** سه شنبه 3 آبان 94 ***

22:20 رجب طیب اردوغان ضمن دفاع از ساقط کردن هواپیمای جنگی روسیه گفت: «ترکیه حق دارد از مرزهای خود دفاع کند.»

22:10 ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، از ترکیه به خاطر سرنگون کردن جنگنده روسیه حمایت کرده است. وی همچنین، گفت این حادثه در مرزهای ترکیه رخ داد. استولتنبرگ افزود ارزیابی‌های ناتو با اطلاعاتی که ترکیه در اختیار گذاشته مطابقت دارد.

 ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو

21:46  فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان سرنگونی هواپیمای روسیه توسط ترکیه را حادثه ای جدی توصیف کرد و خواستار خویشتن داری طرفین شد. 

21:40 خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات ارشد نظامی روسیه از اعزام رزمناو این کشور به آب‌های نزدیک استان لاذقیه سوریه خبر داد.
21:35 خبرگزاری اینترفکس گزارش داد وزارت دفاع روسیه همکاری های نظامی با ترکیه را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

21:26 روسای جمهور آمریکا و فرانسه در نشست خبری مشترک در کاخ سفید از ترکیه و روسیه خواستند با خویشتن‌داری از تشدید تنشها جلوگیری کرده و با با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

باراک اوباما گفت ترکیه مانند هر کشوری حق دارد از تمامیت ارضی و حریم هوایی خود دفاع کند.

20:18 یک منبع آگاه در دولت ترکیه می‌گوید آنکارا معتقد است دو خلبان روس هنوز زنده هستند و ترکیه به دنبال آزاد کردن آن‌ها از دست تروریست‌ها است.

20:15 رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای بررسی تحولات امروز این کشور و سرنگونی جنگنده روسیه با مقام‌های امنیتی، نخست وزیر و وزیران کابینه این کشور نشست امنیتی برگزار می‌کند. این نشست با حضور احمد داووداغلو، نخست وزیر، رئیس ستاد ارتش، رئیس سازمان اطلاعات و برخی از وزیران دولت برگزار می‌شود.

تصویر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنار احمد داووداغلو، نخست وزیر (AFP)

20:10 کرملین می‌گوید با وجود سرنگونی جنگنده روسی حملات هوایی روسیه علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه ادامه خواهد داشت.

20:15 تروریست های سوریه اعلام کردند یک فروند بالگرد نجات روسی را در نزدیکی محل سقوط هواپیمای ساقط شده روسیه منهدم کردند. بر اساس گزارش ها بالگردهای همراه موفق شدند سرنشینان بالگرد ساقط شده را به سلامت از محل خارج کنند. 

 19:05 میلوش زمان، رئیس جمهوری چک نیز ضمن محکوم کردن اقدام ترکیه در سرنگونی جنگنده روسیه گفت حمله به ادوات نظامی کشوری که با تروریست‌ها در سوریه مبارزه می‌کند چیزی جز «اقدامی افراطی» نیست. رئيس جمهوری چک همچنین با تاکید بر اینکه این اقدام آنکارا، «تنها جَو را بدتر می‌کند» افزود: «گاهی اوقات، سوء ظنی مبنی بر تعامل غیررسمی ترکیه» با گروه تروریستی تکفیری داعش در سوریه مطرح می شود.

19:00 گروهی از فعالان ضد جنگ در اعتراض به ساقط کردن هواپیمای روسیه مقابل سفارت ترکیه در مسکو تجمع کرده‌اند.

18:55 منابع دیپلماتیک ترکیه می‌گویند آنکارا با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل و اعضای دائم شورای امنیت آن‌ها را در جریان سرنگونی جنگنده روسی قرار داد.
18:50 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که قرار بود فردا به ترکیه برود سفر خود را لغو کرده است. وی همچنین به شهروندان روسیه توصیه کرد به ترکیه سفر نکنند زیرا تهدید تروریسم در این کشور کمتر از مصر نیست.

18:40  عمران الزوبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه، روز سه شنبه گفت این اقدام ترکیه «جنایتی جدید» است که به جنایات قبلی ستیزه‌جویان در سوریه و حامیان خارجی‌شان اضافه خواهد شد. زوبی، ترکیه، عربستان سعودی و قطر را حامیان مالی ستیزه‌جویان در سوریه دانست و افزود این کشورها از هیچ تلاشی در حمایت تسلیحاتی و مالی به گروه‌های تروریستی در سوریه دریغ نکردند. 

18:30 تروریستهای معارض دولت سوریه چندین موشک ضد تانک به سوی کاروان خبرنگاران روسی که عازم محل سقوط هواپیمای روسیه در مرز سوریه-ترکیه بودند، شلیک کردند.

17:50 به گزارش رویترز، سرکرده یکی از گروه های تروریستی و معارض دولت سوریه موسوم به «ترکمن» می گوید، اعضای این گروه دو خلبان هواپیمای ساقط شده روسیه را به قتل رسانده‌اند.

17:30 یکی از بزرگترین موسسات جهانگردی روسیه که برگزارکننده تورهای مسافرتی در ترکیه است، اعلام کرد به طور موقت فروش تور به ترکیه را به حالت تعلیق درآورده است.

16:45 سفارت ترکیه در مسکو می‌گوید روسیه وابسته نظامی این سفارت در مسکو را احضار کرده است.

1640 احمد داووداغلو نخست وزیر ترکیه می گوید «کشورش حق دارد علیه هرکسی که مرزهایش را نقض کند، اقدام کند.»

16:25 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با عبدالله دوم پادشاه اردن در شهر سوچی گفت:سرنگونی این هواپیما عواقب جدی برای آنکارا خواهد داشت.

پوتین همچنین افزود «رفتار آنکار در این حادثه به شکلی است که گویا روسیه خود هواپیمای نظامی خود را سرنگون کرده است.»

15:45 در پی سرنگونی جنگنده روس، وزارت خارجه ترکیه کاردار سفارت روسیه در آنکارا را احضار کرد.

15:45وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای سرنگونی جنگنده روسیه را «بسیار جدی» دانست و گفت این وزارتخانه در حال تحقیق درباره جزئیات بیشتر این حادثه است.

15:40 سخنگوی ناتو گفت اعضا امروز عصر در بروکسل، پایتخت بلژیک، نشست اضطراری تشکیل می‌دهند. قرار است در این نشست ترکیه جزئیات سرنگونی جنگده روسیه را برای اعضا شرح دهد.

15:30 يك کشتی جنگی روسی  امروز (سه شنبه) از تنگه داردانیل در غرب مدیترانه عبور کرد.  رسانه‌های خبری هدف از ورود این کشتی روس را به این آبراه را اعلام نکرده اند.

14:30  دمیتری پسکف، سخنگوی کرملین نیز سقوط جنگنده روسیه را «حادثه‌ای بسیار جدی» دانست اما گفت چون اطلاعات کامل وجود ندارد، نتیجه‌گیری درباره آن بسیار زود است.

وی گفت جنگنده روسیه در مرز سوریه سرنگون شد، در حالی که ترکیه می‌گوید پس از 10 بار اخطار به هوپیمای روسیه که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود آن را سرنگون کرد.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید ثابت خواهد کرد که جنگنده روس حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده بود و در خاک سوریه سرنگون شد.

13:17 برخی گزارش‌ها از کشته شدن یکی از دو خلبان هواپیمای روسی (ویدئو)  که امروز در نزدیکی مرز ترکیه ساقط شد، خبر می‌دهند.

شبکه تلویزیونی «هابرترک» ترکیه امروز (سه‌شنبه، سوم آذر) ویدئویی از صحنه سوختن و سقوط این جت در نزدیکی مرز ترکیه با منطقه لاذقیه در سوریه پخش کرد.

آنکارا می‌گوید جنگنده‌های اف-16 ترکیه این هواپیما را به دلیل نقض حریم هوایی این کشور ساقط کرده‌اند.

یکی از مقام‌های ترکیه که نامش فاش نشده است، با ادعای اینکه حریم هوایی این کشور بارها نقض شده است، اعلام کرد دو جنگنده با وجود هشدارهای مکرر به مرز سوریه و ترکیه نزدیک شدند و سرانجام جنگنده‌های این کشور یکی از آنها را ساقط کردند.

با این وجود، وزارت دفاع روسیه با اعلام اینکه این جنگنده از زمین هدف حمله قرار گرفته است، تصریح کرد این جت به هیچ عنوان حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده است.

تصویر یکی از سرنشینان هواپیمای ساقط شده که با چتر نجات به بیرون پریده است.

گفته می‌شود سرنشینان این جنگنده قبل از سقوط با چتر نجات از آن خارج شده‌اند و نیروهای ارتش ترکیه یکی از خلبانها را دستگیر کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های ترک صدای تیراندازی و انفجار در محل فرود خلبان‌ها شنیده شده است.

با این وجود، گفته می‌شود بالگردهای روسی با پرواز در ارتفاعات پایین به دنبال خلبان دوم هستند.

 

این هواپیما در ارتفاع 6000 متری از سطح زمین پرواز می‌کرد.

 

ارتش ترکیه می‌گوید قبل از شلیک به این جنگنده، در 5 دقیقه 10 بار به آن هشدار داده بود.

احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه به وزارت خارجه این کشور دستور داده است در مورد تحولات اخیر با ناتو، سازمان ملل و کشورهای مرتبط رایزنی کند.

ارتش ترکیه چندی پیش یک پهپاد ناشناس را در نزدیکی مرز سوریه سرنگون کرده و مدعی شده بود این هواپیما متعلق به روسیه است؛ با این وجود، روسیه اعلام کرد همه پهپادهای ارتش این کشور سالم به قرارگاه خود بازگشته‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku