احتمال بازداشت نتانیاهو و برخی از مقام‌های اسرائیل در اسپانیا

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل (تصویر آرشیوی)

یک قاضی اسپانیایی حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و شماری از مقام‌های کنونی و پیشین این رژیم را صادر کرده است.

روزنامه جروزالم‌پست روز شنبه نوشت این مقام‌های اسرائیلی در صورتی که وارد خاک اسپانیا شوند، ممکن است بازداشت شوند؛ حکم دستگیری این افراد در ارتباط با حمله نظامیان اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره در سال 2010 صادر شده است.

در حمله 31 مِی 2010 اسرائیلی‌ها به کشتی ماوی مرمره، 9 فعال ترک‌تبار از جمله یک نوجوان امریکایی-ترکی کشته و حدود 50 نفر زخمی شدند. یک فعال ترک تبار دیگر نیز که در این حمله‌ زخمی شده بود بعد از سپری کردن چهار سال در وضعیت کما جان باخت.

هیاتی از سازمان ملل که بررسی این پرونده را بر عهده داشت، ضمن انتقاد ازحمله نظامیان اسرائیلی به این کشتی، آن را «شدید و غیرمعقول» خواند.

موشعه یعلون، وزیر امور نظامی، آویگدور لیبرمن، ایهود باراک، الی یشایی و دان مریدور، وزرای پیشین خارجه، امور نظامی، امور داخلی و اطلاعات رژیم اسرائیل از جمله افرادی هستند که نامشان در این فهرست وجود دارد.

امانوئل ناهشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در انتقاد از حکم این قاضی اسپانیایی گفت: «از نظر ما این اقدامی تحریک آمیز است. در حال رایزنی با مقام‌های اسپانیایی هستیم تا آن را لغو کنیم. امیدواریم این موضوع به زودی به پایان برسد.»

خانواده یکی از قربانیان حمله کماندوهای اسرائیل به کشتی ماوی مرمره، ماه گذشته علیه ایهود باراک شکایت کرد.

کاروان کشتی‌های حامل کمک‌های بشردوستانه موسوم به ناوگان آزادی قصد داشت به منظور امدادرسانی به فلسطینی‌های ساکن نوار غزه، محاصره تحمیلی رژیم اسرائیل بر این منطقه فقیرنشین را بشکند.

غزه از سال 2007 تحت محاصره اسرائیل قرار دارد؛ این محاصره به کاهش استانداردهای زندگی و فقر و بیکاری بی‌سابقه در غزه منجر شده است.

 

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku