سازمان امنیت و همکاری اروپا از «خشونت» حاکم بر انتخابات ترکیه انتقاد کرده است

یکی از حامیان حزب عدالت و توسعه همراه با تصویر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در جشنی که مقابل مقر این حزب در استانبول برگزار شده است. (اول نوامبر 2015 ، عکس از AFP)

سازمان امنیت و همکاری اروپا از انتخابات پارلمانی اول نوامبر ترکیه انتقاد کرده و گفته است روند برگزاری این انتخابات با سرکوب رسانه‌ها، خشونت و دیگر نگرانی‌های امنیتی همراه بوده است.

این انتقاد در حالی مطرح می‌شود که حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شد و بار دیگر اکثریت پارلمان را که در انتخابات ماه ژوئن از دست داده بود، به دست آورد.

ایگناسیو سانچز آمور، هماهنگ کننده ویژه و رئیس هیأت ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا، در گزارشی اعلام کرد: «در حالی که شهروندان ترکیه می‌توانستند در این انتخاباتِ بسیار قطبی شده بین گزینه‌های سیاسیِ قوی و معتبر انتخاب کنند، کاهشِ سریع رسانه‌ها و اعمال محدودیت بر آزادی بیان به طور عام، این روند را تحت تاثیر قرارداد و نگرانی‌های جدی به قوت خود باقی ماند.»

پلیس ضد شورش ترکیه در اواخر ماه اکتبر و در آستانه انتخابات پارلمانی، به دفاتر دو ایستگاه تلویزیونی وابسته به مخالفان در استانبول و آنکارا حمله کرد.

تصویری از معترضان ترکیه که 28 اکتبر 2015 با برپایی تظاهرات در استانبول علیه اقدامات سرکوب‌گرانه دولت این کشور در قبال رسانه‌ها شعار سر دادند. (عکس از AFP)

آمور همچنین حملات فیزیکی علیه اعضای حزبی و نگرانی‌های فزاینده امنیتی به ویژه در بخش جنوب شرق این کشور را از دیگر عواملی دانست که به گفته وی «محدودیت‌هایی را برای تبلیغات اعمال کرد.»

از زمان انتخابات ماه ژوئن تاکنون انفجار مرگبار دو بمب ترکیه را لرزانده است. در یکی از این انفجارها که دهم اکتبر در آنکارا، پایتخت این کشور روی داد، بیش از صد نفر از شرکت کنندگان در یک اجتماع صلح آمیز کشته شدند.

این انفجار به گروه تروریستی داعش نسبت داده شد در حالی که مخالفان دولت معتقدند ناتوانی اطلاعاتی و امنیتی دولت به این انفجارهای مرگبار منجر شده است.

احزاب سیاسی بعد از این حمله فعالیت‌های تبلیغاتی خود را به حال تعلیق در آوردند.

انفجار دیگر نیز در ماه جولای در شهر کردنشین سوروچ در نزدیکی مرز سوریه روی داد که بیش از صد کشته بر جای گذاشت.

اندریاس گراس، رئیس هیأت نمایندگی  مجمع پارلمانی شورای اروپا فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات ترکیه را همراه با شاخص‌های «بی عدالتی و... ترس» دانست.

انتخابات روز یکشنبه در حالی در ترکیه برگزار شد که عملیات نظامی علیه شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در جنوب شرق ترکیه و در شمال عراق ادامه داشت.

ناظران می گویند توان تبلیغاتی حزب حامی کردها موسوم به حزب دموکراتیک خلق‌ها با توجه به ادامه این عملیات نظامی در منطقه عمدتا کردنشین جنوب شرق ترکیه با مانع مواجه شد.

مارگارتا سدرفلت، رئیس هیأت مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: «برای این که روند انتخابات واقعا دموکراتیک باشد، نامزدها باید احساس کنند که می‌توانند تبلیغات کنند و رای دهندگان باید احساس کنند که می‌توانند در فضایی امن و بی خطر رای‌های خود را به صندوق بیندازند.»

حزب حامی کردها درانتخابات ماه ژوئن به عنوان اولین جنبش حامی کردها به پارلمان ترکیه راه یافت و توانست با کسب کرسی‌های کافی، از اکثریت یافتن حزب عدالت و توسعه در پارلمان جلوگیری کند.

این حزب در عین حال به حمایت و جانبداری از گروه حزب کارگران کردستان که از دهه 1980 برای خودمختاری این منطقه کردنشین در ترکیه مبارزه می‌کند، متهم شده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku