رجب طیب اردوغان: مردم ترکیه به ثبات رای دادند

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نتایج انتخابات پارلمانیِ این کشور را رای مردم به ثبات خوانده است. 

اردوغان دوشنبه ضمن تبریک به احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد مردم این کشور در این انتخابات به «ثبات»رای دادند و تمام جهان باید به این انتخاب احترام بگذارند. 

این سخنان در حالی بیان شد که بر پایه گزارش‌ها، حزب حاکم عدالت و توسعه با کسب حدود 50 درصد آرا در انتخاباتِ دیروز (یکشنبه، 10 آبان) اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آورد.

اردوغان گفت ملت با رای خود این پیام مهم را به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) مخابره کردند که «خشونت، تهدید و خونریزی در کنار دموکراسی و حاکمیت قانون جایی ندارد.»

ترکیه در ماه‌های اخیر صحنۀ درگیری نیروهای امنیتی و پیکارجویان پ‌ک‌ک و همچنین ناآرامی‌های دیگر بوده است.

حزب کارگران کردستان از دهه 1980 میلادی تاکنون برای کسب خودمختاری در منطقۀ کردنشین جنوب شرق ترکيه با دولت این کشور مبارزه می‌کند؛ اين درگيری‌ها تا کنون ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشته است.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین مدعی شد مردم در این انتخابات نارضایتی خود را نسبت به رویکرد برخی احزاب در جریان مذاکراتِ مربوط به ائتلاف، پس از انتخابات هفتم ژوئن (17 خرداد)، اعلام کردند.

انتخابات پارلمانی ترکیه در میان تدابیر امنیتی شدید دولت برگزار شد.

حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات قبلی با کسب 41 درصد آرا، 258 کرسی از مجموع 550 کرسی مجلس ملی کبیر ترکیه را به دست آورد.

با این وجود، این حزب برای اولین بار پس از روی کار آمدن در سال 2003، نتوانست اکثریت مطلق آرا را برای تشکیل دولت به دست آورد و در تشکیل دولت ائتلافی نیز ناکام ماند، از این رو ناچار به برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شد.

در حالی که اردوغان در پی گسترش اختیارات ریاست جمهوری است، برخی ناظران هشدار داده‌اند احتمال دارد تحولات جدید حکومت را به سمت استبداد سوق داده و باعث تشدید سرکوب کرد‌های این کشور شود.

برای اطلاع از تازه ترین اخبار ایران و جهان به کانال پرس‌ تی‌وی فارسی در تلگرام بپیوندید.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku