ترکیه آماده برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در 10 آبان

طرفداران حزب جمهوری‌خواه خلق در تجمع انتخاباتی در استانبول شرکت کرده اند. (9 آبان 94. عکس از رویترز)

مردم ترکیه یکشنبه (10 آبان) در حالی به پای صندوق‌های رأی می‌روند که امید می‌رود این انتخابات پارلمانی زودهنگام به ماه‌ها تنش در کشور خاتمه دهد.

احزاب سیاسی در حال برگزاری آخرین تجمعات تبلیغاتی خود در شامگاه شنبه هستند بسیاری منتظرند تا ببیند آیا حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور قادر خواهد بود به اندازه‌ای رای بیاورد که به تنهایی حکومت را در دست بگیرد یا خیر.

رای گیری 7 صبح به وقت محلی آغاز می شود. 54 میلیون شهروند ترک واجد شرایط شرکت در این انتخابات هستند. 

مردم ترکیه پیش از این در ماه ژوئن نیز به پای صندوق‌های رأی رفتند اما هیچ کدام از احزاب نتوانستند پیروزی قاطع را در این انتخابات به دست بیاورند. پس از آن که مذاکرات ائتلافی نتیجه نداد، اردوغان وادار به برگزاری مجدد انتخابات شد.  

نظرسنجی‌ها نشان داده که بسیار محتمل است انتخابات فردا اتفاقات غافلگیرانۀ ماه ژوئن را تکرار کند و به 13 سال حاکمیت تک حزبی پایان دهد. 

انتظار می‌رود حزب عدالت و توسعه بین 30 تا 40 درصد رای بیاورد که در این صورت یا باید ائتلافی متزلزل تشکیل دهد یا انتخابات دیگری برگزار شود.

احمد داوداغلو، نخست وزیر ترکیه این انتخابات را «همه‌پرسی سرنوشت ترکیه» خوانده است.

داوداغلو گفت: «ترکیه در این برهۀ زمانی حساس، به دولتی مقتدر و هوشمند نیاز دارد.»

مسائل امنیتی اخیراً در ترکیه سختگیرانه‌تر شده است. حدود 385 هزار پلیس و ژاندارم در سراسر کشور به حالت آماده باش هستند 

پوستر انتخاباتی احمد داوداغلو، رهبر حزب عدالت و توسعه در جریان تبلیغات انتخابات پارلمانی بر دیوار یک ساختمان دیده می شود. (9آبان 94. عکس از AP)

انفجارها و انتخابات

از زمان انتخابات ماه ژوئن، دو انفجار مرگبار در ترکیه رخ داده که یکی از آن‌ها 18 مهر در آنکارا پایتخت این کشور روی داد و به کشته شدن بیش از 100 نفر انجامید. گروه تروریستی داعش مسئول این انفجار شناخته شد، اما مخالفین دولت معتقدند ضعف نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، مسبب این انفجارهای مرگبار است.

پیشتر بمبی نیز در تاریخ 29 تیرماه در شهر کردنشین سوروچ در نزدیکی مرز سوریه منفجر شد. 

انتخابات روز یکشنبه در حالی برگزار می‌شود که اقتصاد ترکیه وضع مطلوبی ندارد. رشد اقتصاد ترکیه از پنج سال پیش شدیدا کند شده است و ارزش لیره (واحد پول این کشور) درسال 2015 تقریبا 26 درصد افت داشته است.

مردم منتظرند تا ببینند حزب دموکراتیک خلق‌‌ها پس از مطرح شدن به عنوان اولین جنبش طرفدار کردها در مجلس در ماه ژوئن و گرفتن صندلی‌های کافی برای آن‌که مجلس را از دست اکثریت حزب عدالت و توسعه دربیاورد، در انتخابات روز یکشنبه تا چه اندازه‌ای موفق خواهد بود. 

در عین حال، حزب دموکراتیک خلق‌ها متهم به طرفداری از حزب کارگران کردستان (پ ک ک) شده است که از دهه 1980 میلادی برای ایجاد یک منطقۀ خودمختار کردنشین درون خاک ترکیه جنگیده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku