News   /   ايران

ایران: آمریکا تروریست‌پروری را متوقف کند

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید آمریکا برای پیگیری راه‌حل‌های سیاسی در سوریه باید رویکرد نظامی و حمایت از سیاست تروریست‌پروری را متوقف کند.

مرضیه افخم، این سخنان را در واکنش به اظهارات اخیر جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیان کرد.

کربی روز دوشنبه گفت در مقطعی از فرایند مذاکرات درباره انتقال قدرت درسوریه نیاز است با ایران گفت‌وگو شود.

وی همچنین ازحمایت ایران از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و حزب الله لبنان انتقاد کرد و مدعی شد ایران باید در حل بحران سوریه «نقش مفید و کمک کننده» داشته باشد و به حمایت از هم‌پیمانان خود پایان دهد.

جان کربی

در واکنش به این سخنان، افخم گفت: «جدیت و قاطعیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم کاملا روشن است و ایران برای ایفای نقش در منطقه بر اساس مسئولیت‌های خود و منافع منطقه عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد کسی برای ایران تعیین تکلیف کند.»

وی این سخنان کربی را «اظهارات تکراری خلاف واقعیت‌های جاری» و «فرافکنی ریشه‌های مشکلات منطقه» دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود مشکلات واقعی بحران سوریه ناشی از مداخله نظامی و سیاست‌های دوگانه آمریکا و متحدان آن کشور و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی است.

افخم تاکید کرد: «آمریکا برای پیگیری راه‌حل‌های سیاسی در سوریه باید رویکرد نظامی و حمایت از سیاست تروریست‌پروری را متوقف کند.»

وی در ادامه افزود «دسته‌بندی کردن تروریست‌ها و تغییر نام و ابداع عناوین جدید برای تروریست‌ها و صرف هزینه و آموزش نظامی آن‌ها» امروز خاورمیانه را با مشکلات زیاد و شرایط بغرنجی مواجه کرده است.

این در حالی است که آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای این کشور از پیکارجویانی مسلحی که به آن‌ها «میانه‌رو» می‌گویند حمایت مالی، آموزشی و تسلیحاتی می‌کنند.

از سوی دیگر آمریکا از تابستان 2014 با تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی بدون اجازه دمشق یا مجوز سازمان ملل مواضع تروریست‌های داعش در سوریه را بمباران می‌کند.

افخم در ادامه گفت جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید می‌کند بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد و تهران نیز از ظرفیت‌های خود برای دستیابی به یک «راه حل متوازن و پایدار متکی بر آرای واقعی مردم سوریه استفاده می‌کند.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku