News   /   اروپا

انتقاد از سفر 100 هزار پوندی دیوید کامرون به عربستان سعودی

دیدار دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس (چپ) با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در ریاض- ژانویه 2015

دولت انگلیس برای نیمه برافراشته شدن پرچم این کشور بر فراز کاخ باکینگهام و هزینه گزاف سفر نخست وزیر این کشور به ریاض در پی مرگ ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

به گزارش روزنامۀ گاردین، هزینه صد هزار پوندی (150 هزار دلاری) سفر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، به ریاض در پی مرگ ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان سعودی درماه ژانویه باعث نارضایتی فعالان حقوق بشر در انگلستان شده است.

بر اساس گزارش غیررسمی دفتر نخست وزیری انگلیس که در آن هزینه‌های سفر نخست وزیر این کشور از ژوئیه 2014  تا مارس 2015 منتشر شده است، هزینه سفر به عربستان در میان دیگر هزینه‌ها بیشتر جلوه می‌کند.

بر اساس این گزارش کامرون در 4 بهمن 93 به همراه 4 تن دیگر با یک پرواز چارتر به عربستان سعودی سفر کرده است که هزینه این سفر 101 هزار و 792 پوند(بیش از 150 هزار دلار) بوده است.

این درحالی است که در ماه نوامبر گذشته کامرون به همراه 5 تن دیگر برای شرکت در نشست گروه 20 به استرالیا سفر کرد، که هزینه این سفر 13 هزار و 290 پوند (نزدیک به 21 هزار دلار) بوده است.

دولت انگلیس همواره به دلیل داشتن روابط خوب با عربستان سعودی از سوی گروه‌های طرفدار حقوق بشر مورد انتقاد و سرزنش قرار گرفته است.

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس (عکس از AFP)

براساس اسنادی که روزنامه آبزرور هفتۀ گذشته منتشر کرد، دولت انگلیس، عربستان سعودی را به عنوان «اولویت بازار» سرمایه گذاری معرفی می‌کند و شرکت‌‎های انگلیسی را به انعقاد قرارداد در بخش‌های بهداشت و درمان، امنیتی، دفاعی و قضایی تشویق می‌کند.

این درحالی است که با بالا گرفتن گزارش‌ها دربارۀ نقض حقوق بشر در عربستان وزارت دادگستری انگلیس هفتۀ گذشته مجبور شد تا از قرار داد 6 میلیون پوندی (بیش از 9 میلیون دلار) خود برای آموزش کارکنان زندان‌های عربستان سعودی صرف نظر کند.

تحقیقات نشان می‌دهد از سال 2010 و با روی کارآمدن دولت محافظه کار انگلیس، لندن با فروش سلاح به ارزش بیش از 4 میلیارد پوند (بیش از 6 میلیارد دلار) به عربستان سعودی موافقت کرده است.

همچنین بر اساس تحقیق موسسۀ بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، انگلیس اصلی‌ترین تأمین کنندۀ سلاح عربستان سعودی است. بر اساس این تحقیق 36 درصد سلاح‌های ارتش عربستان از انگلیس تأمین می‌شوند.

چندی پیش نیز دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، بر حفظ روابط استراتژیک با عربستان سعودی تاکید کرد.

وی دلیل تداوم روابط با عربستان را حفظ امنیت ملی بریتانیا اعلام کرد و مدعی شد عربستان اطلاعات مهمی درباره حمله‌های تروریستی به لندن ارائه کرده که در پیشگیری از این حمله‌ها مؤثر بوده است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku