News   /   آفريقا

سازمان ملل: 30 هزار نفر در سودان جنوبی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند

ساکنان مناطق جنگ زده ایالت یونیتی سودان جنوبی منتظر دریافت کمک های غذایی بین المللی (AFP)

سازمان ملل هشدار داد بیش از 30 هزار نفر از ساکنان مناطق جنگ زده سودان جنوبی با گرسنگی و مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز با قحطی روبرو هستند.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف) و برنامه جهانی غذا با انتشار گزارشی مشترک اعلام کردند: «دستکم 30 هزار نفر در شرایط بسیار سخت زندگی می‌کنند و با گرسنگی و مرگ روبرو هستند.»

در حالی که آمارهای رسمی از قحطی در سودان جنوبی حکایت ندارد، این گزارش از وخیم‌ترین شرایط در پی 22 ماه جنگ داخلی در این کشور خبر می‌دهد.

ساکنان مناطق شمالی ایالت یونیتی در سودان جنوبی که زمانی تولید کننده اصلی نفت بودند، با وخیم‌ترین شرایط در این کشور روبرو هستند. این منطقه در ماه‌های اخیر صحنۀ شدیدترین درگیری‌ها و همچنین آدم ربایی و تجاوز گسترده به زنان و کودکان بوده است.

براساس اعلام سازمان ملل، حدود 3.9 میلیون نفر از ساکنان سودان جنوبی، حدود یک سوم جمعیت این کشور، در وضعیت بحرانی به سر می‌برند که این رقم نسبت به سال گذشته با افزایش 80 درصدی همراه است.

هزاران نفر از ساکنان مناطق جنگ زده سودان جنوبی با گرسنگی و مرگ دست و پنجه نرم می کنند. (AFP)

در حالی که برخی بارش کم باران را علت گرسنگی گسترده در مناطق شمالی سودان جنوبی عنوان می‌کنند، اما وخیم‌ترین وضعیت و شرایط را ساکنان مناطق جنگ زده تجربه می‌کنند.

جویسی لوما، رئیس برنامه جهانی غذا گفت: «مردم در آستانه فاجعه هستند، (فاجعه‌ای که) قابل اجتناب است.»

سودان جنوبی از دسامبر 2013 و پس از آنکه سالوا کی‌یر، رئیس جمهوری این کشور ریک ماچار، معاون خود را اخراج کرد، صحنۀ درگیری بوده است.

کی‌یر و معاون پیشین وی، در ماه آگوست توافق صلح امضا کردند اما هر یک طرف مقابل را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

براساس اعلام سازمان ملل، از زمان آغاز درگیری‌ها در سودان جنوبی، تاکنون ده‌ها هزار نفر کشته و بیش از دو میلیون نفر آواره شده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku