عراق به تجهیزات روسی مقابله با سلاح‌های شیمیایی مجهز شد

تصویر نیروهای عراقی در حال دریافت تجهیزات روسی مقابله با سلاح‌های شیمیایی 29 مهرماه 94 (عکس از الفرات نیوز)

روسیه در راستای حمايت از عراق در برابر تروریست‌های داعش، این کشور را به ابزارهای مقابله با سلاح‌های شیمیایی مجهز کرده است.

پایگاه خبری روداو کردستان عراق روز چهارشنبه گزارش داد این ابزارها برای حفاظت از نیروهای پیشمرگه و مبارزان عراقی در برابر سلاح‌های شیمیایی داعش به عراق فرستاده شده است.

بر اساس این گزارش، در ماه‌های گذشته نیروهای پیشمرگه در چندین محور هدف حملات شیمیایی داعش قرار گرفتند؛ حملاتی که در آنها از گاز خردل استفاده شده بود.

به گفته منابع عراقی، در یکی از این حملات 24 نیروی پیشمرگه با سلاح‌های شیمیایی داعش مجروح شدند.

نیروهای عراقی در حال تخلیه تجهیزات مقابله با تسلیحات شیمیایی

این در حالی است که یک تیم پزشکی فرانسوی چندی پیش با نظارت یکی از مؤسسان سازمان پزشکان بدون مرز راهی اقلیم کردستان عراق شدند و تجهیزاتی به ارزش 500 میلیون دلار در اختیار نیروهای پیشمرگه قرار دادند.

وزارتخانه پیشمرگه اقلیم کردستان عراق 15 مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد نمونه‌های خون 35 مبارز کُرد که در درگیری‌های جنوب غرب اربیل حضور داشتند، دارای «علائم گاز خردل» بود.

در این بیانیه آمده است نمونه‌ها به آزمایشگاهی خارج از عراق ارسال شد تا با کمک «ائتلاف ضد داعش» مورد بررسی قرار گیرند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است حدود 37 خمپاره در این حمله منفجر و «گازی سفید رنگ و مایعی سیاه رنگ» از آنها رها شد.

نیروهای عراقی در حال تخلیه تجهیزات مقابله با تسلیحات شیمیایی

وزارتخانه پیشمرگه افزود تروریست‌های داعش در حمله‌ای در ژانویه سال جاری میلادی از گاز کلر و در چهار مورد دیگر از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده اند. 

گزارش‌های دیگری مبنی بر استفاده داعش از گاز کلر ارائه شده است اما در رابطه با اینکه این گروه تروریستی زرادخانه عظیم تسلیحات شیمیایی در اختیار داشته باشد، شواهدی در دست نیست.

گاز کلر در گروهی از سلاح‌های شیمیایی طبقه‌بندی می‌شود که عامل خفگی هستند. این گاز در صورت استنشاق در حجم انبوه، ریه را از بین می‌برد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku