News   /   اروپا

دادگاه حقوق بشر اروپا رای خود را درباره انکار «نسل کشی» ارامنه اعلام کرد

پارلمان اروپا در 15 آوریل(26 فروردین 94) با صدور قطعنامه‌ای «نسل کشی ارامنه» را به رسمیت شناخت.

دادگاه حقوق بشر اروپا امروز طی حکمی حق انکار مساله « نسل کشی ارامنه» را برای یک سیاستمدار ترک به رسمیت شناخت.

دادگاه حقوق بشر اروپا اعلام کرد اظهارات دوغو پرینچک، سیاستمدار ترک که گفته بود: «نسل کشی ارامنه دروغی بین المللی است.» به منزله توهین به شأن اعضای جامعه ارامنه تلقی نمی شود و وی نباید به دلیل تبعیض نژادی در دادگاه سوئیس محاکمه شود.

هیات قضات 17 نفره شورای حقوق بشر اروپا روز پنج شنبه  تصمیم نهایی خود را در جلسه ای علنی با حضور نمایندگان ارامنه و ترک اعلان کرد.

تلاش‌ها در این زمینه در سال 2007 میلادی پس از آن قوت گرفت که دادگاهی در سوئیس دوگو پرینچک سیاستمدار ترک را به دلیل آن که به طور آشکار این موضوع را انکار داشت، محکوم کرد.

پرینچک در اظهاراتی آشکار گفته بود: «نسل کشی ارامنه دروغی بین المللی است.»

این در حالی بود که حضور وکیل حقوق بشر، آمل کلونی به عنوان نماینده ارامنه در جلسه استماع دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورگ به این تلاش‌ها جان تازه‌ای بخشید.

پارلمان اروپا نیز در 26 فروردین 94 با تصویب قطعنامه‌ای این قتل‌عام را که یک قرن پیش در دوران حکومت عثمانی روی داد، نسل کشی نامید که خشم ترکیه را برانگیخت.

این قطعنامه که با رای اکثریت قاطع نمایندگان تصویب شد، «حوادث ناگوار سال‌های 1915 تا 1917 در حق مردم ارمنستان را که در آن زمان در امپراتوری تحت کنترل استانبول زندگی می‌کردند مصداق نسل‌کشی دانست.»

پیشتر نیز پاپ فرانسیس در صدمین سالگرد کشتار ارامنه که در کلیسای سنت پیتر در واتیکان برگزار شد برای توصیف کشتار ارامنه به نقل از بیانیه‌ای که پاپ ژان پل دوم، رهبر پیشین کاتولیک‌های جهان و اسقف اعظم ارمنستان در سال 2011 امضا کردند، از واژه «نسل‌کشی» برای این حادثه استفاده کرد.

ارمنستان ادعا می‌کند همزمان با جنگ جهانی اول حدود یک میلیون و پانصد هزار ارمنی به دست امپراتوری عثمانی در شرق ترکیه جان خود را از دست داده اند. به گفته ارامنه، این افراد بین سال‌های 1915 تا 1917 قربانی کشتارهای برنامه‌ریزی شده، کوچاندن اجباری و گرسنگی شدند.

در عین حال ترکیه مدعی است 300 تا 500 هزار ارمنی و ترک‌ در شرایط بحرانی ناشی از جنگ جهانی اول به دلایل مختلف از جمله بیماری و گرسنگی جان خود را از دست داده اند. آنکارا ین افراد را قربانیان جنگ جهانی اول می‌داند.

ارمنستان، آرژانتین، بلژیک، کانادا، فرانسه، ایتالیا، روسیه و اوروگوئه به طور رسمی این حادثه را نسل کشی می‌دانند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku