استفان دی میستورا: مبارزه با تروریسم در سوریه اولویت است

استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه

نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه با تاکید بر اینکه مبارزه با گروه‌های تروریست در این کشور اولویت دارد، گفت بحران موجود در سوریه تنها از راه سیاسی قابل حل است.

استفان دی میستورا دوشنبه در یک کنفرانس خبری در ژنوِ سوئیس گفت: «مبارزه با سازمان‌های تروریستی که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل فهرست شده در اولویت است.»

وی افزود: «همچنین درست است که پیروزی علیه تروریسم تنها از طریق یک تحول سیاسی همه جانبه در چارچوبِ اعلامیه ژنو ممکن است. تنها تسلیحات (برای حل این بحران) کافی نیست.»

اعلامیه ژنو 2012 طرح کلیِ نقشه راه برای بحران سوریه است و تشکیل یک حکومت انتقالی و برکناری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت را شامل می‌شود.

دمشق بارها اعلام کرده است که تنها مردم سوریه می‌توانند درباره این کشور و آینده سیاسی آن تصمیم بگیرند.

دی میستورا همچنین افزود طرح این نهاد برای مذاکره درباره سوریه است که یک گروه تماس شامل کشورهای ذی‌نفع که به گفته وی امریکا، روسیه، عربستان سعودی، ایران، ترکیه و دیگر بازیگران منطقه‌ای را دربر می‌گیرد، از آن حمایت می‌کند.

نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه با اشاره به کمپین نظامی هم‌زمانِ روسیه و امریکا در این کشور عربی، از مسکو و واشنگتن خواست برای ممانعت از تشدید درگیری‌های نظامی که ممکن است به تجزیه سوریه بیانجامد، به تفاهم برسند.

ناآرامی‌های سوریه که از مارس سال 2011 آغاز شده تا کنون جان بیش از 250 هزار نفر را گرفته و میلیون‌ها تن را بی‌خانمان کرده است.

در عین حال، گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه اعلام کرده است قصد دارد در اعتراض به حملات هوایی روسیه به سوریه، مذاکرات صلحی را که سازمان ملل پیشنهاد کرده است، تحریم کند.

امریکا و تعدادی از هم‌پیماناش از سپتامبر 2014 بدون مجوز دولت دمشق و یا سازمان ملل، حمله هوایی به آنچه را که مواضع داعش در سوریه می‌خوانند، آغاز کرده‌اند.

در عین حال، روسیه نیز از هشتم مهر به خواست سوریه و با مجوز این کشور حملات هوایی به تروریست‌های فعال در سوریه را آغاز کرده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku