کارشناسان: اداره حج باید به کشورهای اسلامی واگذار شود

تصویری از زائران جان باخته در فاجعه منا در عربستان سعودی (AFP)

تحلیلگران سیاسی بر ضرورت خروج اداره مناسک حج از دست رژیم آل سعود و ضرورت واگذاری آن به کشورهای اسلامی به دلیل بی مسئولیتی و بی کفایتی مقامات سعودی در حفظ امنیت زائران تاکید کردند.

محمد ظفر بنگش، مدیر مؤسسه اندیشه‌های اسلامي در کانادا و مدیر مسئول نشریه «کریسنت اینترنشنال» در گفتگو با رادیو برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی درباره فاجعه منا گفت: «تکرار این گونه حوادث نشان می‌دهد مسئولین برگزاری حج نه احساس انسانیت و اسلامیت را دارند و نه توانایی این را دارند که به نحو احسن از حجاج پذیرایی و به آنها خدمت کنند.»

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: «این یک ضرورت مبرم عالم اسلام است که انتظامات حج از دست حکومت سعودی خارج شود و به یک کمیته از کشورهای اسلامی سپرده شود چون حج مربوط به حکومت و یا کشور سعودی نیست بلکه مربوط به امت اسلامی است و مسلمانان جهان باید این را درک کنند.»

توطئه عربستان

مدیر مؤسسه اندیشه‌های اسلامی همچنین درباره توطئه عربستان سعودی و حامیان آن برای تخریب آثار جهان اسلام به بهانه توسعه مکان مراسم حج هشدار داد.

وی افزود: «حکومت سعودی برای آثار اسلامی هیچ گونه احترامی قایل نیست و این برای جهان اسلام در آینده فاجعه بار خواهد بود.»

عباس ییلماز کادی اوغلو کارشناس مسائل خاورمیانه و فعال سیاسی در استانبول نیز در گفتگو با رادیو برون مرزی، ابراز امیدواری کرد اداره امور حج هر چه زودتر از دست «امپراطوری خاندان وهابی آل سعود» آزاد شود.

این کارشناس مسایل خاورمیانه تصریح کرد عربستان سعودی به دلیل در آمد چشم گیری که از اداره مناسک حج دارد با واگذاری اداره آن به کشورهای اسلامی و  سازمان همکاری اسلامی مخالف است.

این تحلیلگر سیاسی همچنین از کشورهای اسلامی خواست برای محدود کردن «سیاست‌های خیانتکارانه عربستان» در منطقه روابط خود را با این کشور در تمام زمینه‌ها کاهش دهند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku