News   /   ايران

افخم گزارش‌ها درباره ورود غیررسمی دیپلمات ایرانی به عربستان را رد کرد

تصویر آرشیوی از غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعای برخی رسانه‌های عربی درباره ورود دیپلمات ارشد ایران به عربستان سعودی برای سفر حج از راه غیر رسمی را شتاب زده خوانده است.

مرضیه افخم روز دوشنبه خبر آن دسته از رسانه‌های عربی مبنی بر اینکه غضنفر اصل رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، با نام دیگر و از راه غیر رسمی وارد عربستان شده است را شتاب زده خواند.

افخم گفت: «ایشان با گذرنامه عادی خود عازم سفر حج شده‌اند و اطلاعات دقیق پاسپورت مربوط به همه حجاج و از جمله ایشان در اختیار مراجع رسمی دولت سعودی می‌باشد و هیچ گونه شائبه‌ای در خصوص اطلاعات و جزئیات مربوطه و نحوه ورود ایشان به کشور عربستان وجود ندارد.»

شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی پیشتر مدعی شده بود که هیچ گونه مدرک رسمی مبنی بر ورود رکن آبادی به عربستان سعودی برای مناسک حج وجود ندارد.

این شبکه تلویزیونی مدعی شد این دیپلمات ایرانی احتمالا از کانال‌های غیررسمی وارد خاک عربستان سعودی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: «پاسپورت عادی آقای غضنفر اصل رکن‌آبادی همکار ما در وزارت خارجه ممهور به مهر روادید حج می‌باشد و طبق اطلاعات واصله در شرایط کنونی به دلیل لزوم ارائه مدارک هویتی همه مفقودین سوابق ایشان نیز که در فهرست اسامی مفقودین واقعه منا می‌باشد، در اختیار مقامات سعودی قرار گرفته و خبر سازی‌های موجود در خصوص این موضوع نادرست و ناشی از اغراض و اهداف دیگر است.»

حدود دو میلیون زائر در مراسم حج ابراهیمی امسال حضور داشتند. به گفته وزارت بهداشت عربستان سعودی، در حادثه مرگبار منا حدود 770 نفر جان باختند.

این در حالی است که سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، می‌گوید در این حادثه حدود دو هزار زائر از جمله 170 زائر ایرانی جان باختند. همچنین در این حادثه ده‌ها زائر ایرانی مصدوم و حدود 300 تن دیگر نیز همچنان مفقود هستند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku