داعش سه مقبره باستانی سوریه را تخریب کرد

تصویر مقبره های باستانی شهر پالمیرا که توسط داعش تخریب شده است جمعه 13 شهریورماه 94 (رویترز)

تروریست‌های داعش سه مقبره باستانی را در پالمیرای سوریه تخریب کردند.

مدیر آثار باستانی و موزه‌های سوریه جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد این برج مقبره‌های منهدم شده از زیباترین  مقبره‌های باستانی شهر پالمیرا بودند که با گذشت سالها، سالم باقی مانده بودند.

مأمون عبدالکریم، مدیر آثار باستانی و موزه‌های سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت تروریست‌ها که پیش از این دو معبد متعلق به دوره رم باستان را تخریب کرده بودند، این سه مقبره‌ها را نیز که قدمت تاریخی آن‌ها بین سال‌های 44 و 103 میلادی تخمین زده شده بود، منفجر کردند.

وی به نقل از منابعی در پالمیرا اعلام کرد که یکی از این مقبره‌های منهدم شده ایلابل نام داشت که در سال 103 میلادی بنا شده و دارای بافتی سالم بود.

براساس اعلام عبدالکریم این مقبره دارای 5 طبقه بود که یکی از طبقات آن در زیر زمین قرار داشت.

براساس گزارش‌ها هر سه مقبره‌ای که به دست داعش تخریب شده است در بخش غربی گورستان شهر باستانی پالمیرا قرار داشتند که به «درۀ گورها» مشهور است.

تکفیری‌های داعش به غیر از مقبرۀ الهبل، دو برج (مقبره) ویملیکو و وکیتوت را نیز منهدم کرده‌اند. 

داعش ماه گذشته نیز خالد الاسعد، باستان شناس 82 ساله‌ای را که 50 سال از عمر خود را صرف تحقیق دربارۀ آثار باستانی 2 هزار سالۀ پالمیرا کرده بود، سر برید.

براساس اعلام یونسکو، این اقدامات داعش جنایت جنگی هستند و با هدف محو کردن تاریخ فرهنگی سوریه صورت می‌گیرند.

این گروه تروریستی تا کنون کلیساها و معابد باستانی زیبایی چون بل و بَعلشَمین را در سوریه منهدم کرده است. [بیشتر بخوانید

تصرف پالمیرا توسط داعش در اوایل سال جاری میلادی، نگرانی‌های بین‌المللی را دربارۀ اقدامات احتمالی این گروه تروریستی در نابودی این شهر باستانی برانگیخت.

سازمان ملل با انتشار تصاویر ماهواره‌ای، انهدام معبد بل را تأیید کرده است. از معبد بل، به عنوان مهم‌ترین اثر باستانی به جای مانده از امپراطوری روم یاد می‌شد.

قدمت شهر باستانی پالمیرا به دو قرن پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد اما نخستین نشانه‌های تمدن در پالمیرا به هفت هزار سال پیش می‌رسد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku