News   /   آمريکا

مقامات قضایی حکم بازداشت رئیس جمهوری گواتمالا را صادر کردند

آتو پرز رئیس جمهور گواتمالا

یک روز پس از لغو مصونیت قضایی اتو پرز رئیس جمهوری گواتمالا، حکم بازداشت وی به اتهام رسوایی مالی چند میلیون دلاری صادر شده است.

خولیا باررا سخنگوی دفتر دادستانی گواتمالا گفت حکم بازداشتِ رئیس جمهوری توسط قاضی میگوئل آنخل گالوز که مسئول رسیدگی به این پرونده می‌باشد، صادر شده است.

براساس قانون اساسی گواتمالا، چنانچه پرز توسط دادگاه کیفری به بازداشت بازگردانده شود، به صورت خودکار از پست ریاست جمهوری برکنار می‌شود.

پرز به دریافت رشوه از وارد کنندگان کالا به منظور عدم پرداخت مالیات متهم شده که باعث خروج میلیون‌ها دلار ارز از گواتمالا شده است.

تلما آلدانا دادستان کل گواتمالا گفت: «یک پرونده کیفری وجود دارد، محاکمه برگزار شده و سپس حکم صادر می‌شود. به نظر من و بنا بر اطلاعاتی که از پرونده دارم، وی محکوم خواهد شد.»

پرز اولین رئیس جمهور در تاریخ این کشور منطقه آمریکای مرکزی است که مصونیت قضایی‌اش لغو می‌شود؛ تصمیمی که مردم خشمگین گواتمالا را بر آن داشت تا شامگاه سه شنبه پس از چندین ماه تظاهرات گسترده جشن گیرند.

این رسوایی که تاکنون باعث برکناری معاون رئیس جمهوری و استعفای شماری از مقامات ارشد گواتمالا از جمله 6 وزیر از مجموع 14 وزیر این کشور شده است، در حالی روی می‌دهد که انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه در گواتمالا برگزار خواهد شد. 

پرز که از سال 2012 قدرت را در اختیار دارد، براساس قانون اساسی از کاندیداتوری در این انتخابات منع شده است. دوره فعلی ریاست جمهوری وی 14 ژانویه (24 دی) به پایان می‌رسد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku