دی میستورا از نقشه راه حل بحران سوریه پرده برداشت

تصویر آرشیوی از دیدار استفان دی میستورا (چپ) با بشار ارسد رئیس جمهوری سوریه (عکس از سانا)

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه طرحی سه مرحله‌ای را برای حل بحران این کشور، تهیه و به دمشق و مخالفان ارائه کرده است.

 روزنامه لبنانی الحیات چاپ لندن روز سه شنبه گزارش داد این طرح حاوی تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تحت نظارت بین المللی است.

بر اساس این گزارش، در طرح استفان دی میستورا به طور مستقیم به کناره‌گیری بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از قدرت اشاره نشده و بر ضرورت تشکیل دولت انتقالی بهره‌مند از اختیارات کامل اجرایی تأکید شده است.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: بشار اسد بخشی از راه حل بحران سوریه است

از مفاد دیگر این طرح، تشکیل شورای نظامی مشترک، متشکل از ارتش و مخالفان و توافق دو طرف درباره فهرستی از 120 مسئول دولت سوریه است که در دوره انتقالی دارای هیچ سمت رسمی نخواهند بود.

افزون بر آن، برخی از دستگاه‌های امنیتی منحل خواهند شد و بعد از آن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با نظارت سازمان ملل برگزار خواهد شد.

در همین حال، مایکل راتنی نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه در جده دیدار و درباره بحران سوریه و تلاش‌های بین المللی برای حل بحران این کشور گفتگو کرد.

دی میستورا پیش از این، دو سند مربوط به اجرایی شدن بیانیه ژنو و ساز و کار مربوط به عملکرد کمیته چهارگانه امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم، مسائل مربوط به دولت انتقالی و نهادهای دولتی را که شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه اخیر ریاستی خود بر آن تاکید کرده بود به دولت سوریه و مخالفان ارسال کرد.

در این طرح دی میستورا فرایند سیاسی سوریه را به سه مرحله تقسیم کرده است: « مذاکره بین نظام و مخالفان برای رسیدن به توافق درباره دوره انتقالی، تشکیل کنگره ملی سوری متشکل از دولت، مخالفان و سازمان‌های غیر دولتی با حفظ موجودیت حزب بعث و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان تحت نظارت سازمان ملل.»

 این در حالی است که بشار اسد در مصاحبه اخیر خود با شبکه المنار از دی میستورا انتقاد و وی را فردی «جانبدار» توصیف کرد.

در عین حال، منابع آگاه اعلام کردند که خلاصه عملکرد کمیته‌های چهارجانبه در اواسط نوامبر و پس از تشکیل گروه تماس منطقه‌ای و بین‌المللی به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، ارائه خواهد شد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku