درگیری معترضان فلسطینی با نظامیان اسرائیلی در بیت جالا

درگیری معترضان فلسطینی با نظامیان اسرائیلی در شهر بیت جالا در نزدیکی بیت لحم در کرانه باختری (8 شهریور 94- عکس از خبرگزاری معا)

نظامیان اسرائیلی با شلیک گاز اشک آور و پرتاب نارنجک دستی به سمت فلسطینیان معترض به از سرگیری ساخت دیوار حائل در شهر مسیحی نشین بیت جالا، در نزدیکی بیت لحم در کرانه باختری حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری فسطینی معا، این راهپیمایی صلح آمیز یک‌شنبه از منطقۀ بئر عونه آغاز شد و به سوی منطقۀ وادی حمد که محل ادامه یافتن ساخت دیوار حائل است، در حرکت بود.

ده‌ها فلسطینی و فعالان صلح غیر فلسطینی هنگامیکه بولدوزرهای ارتش اسرائیل درختان زیتون را در این شهر  برای ادامه ساخت دیوار حائل از ریشه در آورند، تظاهرات کردند.

پلیس اسرائیل از دستگیری دو معترض فلسطینی که اقدام به پرتاب سنگ به سوی سربازان اسرائیلی  کرده بودند، خبر داد.

براساس این گزارش ولید عساف، رئیس هیات مقابله با دیوار حایل گفت این تظاهرات برای مقابله با اقدامات رژیم اسرائیل در مصادرۀ اراضی فلسطینیان و جدا کردن آن‌ها از یکدیگر برای ساختن شهرک‌های بیشتر، بر پا شده است.

عساف افزود، اقدامات اسرائیل در بیت جالا باید به دیوان عالی بین‌المللی لاهه گزارش شود.

مصطفی البرغوثی، دبیر کل ابتکار ملی فلسطین نیز تاکید کرد که ملت فلسطین به مقاومت خود ادامه خواهد داد.

البرغوثی گفت که شکست رژیم اسرائیل منوط به وحدت ملی فلسطینیان و ادامۀ جنبش مقاومت است.

همچنین مازن قمیصه، یکی از فعالان جبهۀ مقاومت ملی فلسطین در این تظاهرات گفت مسیر ساختن دیوار در منطقه بیت جالا طبیعت این شهر را ویران و منجر به نابودی صدها درخت خواهد شد. 

 میشل صباح، اسقف سابق کلیسای القدس نیز که پیشتر از سرگیری ساخت دیوار حائل را محکوم کرده بود گفت: «این زمین متعلق به ما است.»

وی افزود: «هرکاری که آن‌ها انجام می دهند، هر چیزی که دادگاه آن‌ها رای بدهد، این زمین متعلق به ما است و روزی به ما بازخواهد گشت. شما با اسلحه‌هایتان از ما قوی تر هستید، اما وقتی انسانیت مطرح می شود شما هیچ چیز نیستند.»

اسقف صباح، فلسطینیان و حکومت خودگردان را به حمایت از شهروندان بیت جالا فرا خواند و افزود که باید رژیم اسرائیل را در مجامع بین‌المللی رسوا کرد.

اسرائیل ساخت دیوار حائل را در کرانه باختری اشغالی با اوج گرفتن انتفاضه دوم در سال 2002 آغاز کرد. مقامات اسرائیلی مدعی‌‎اند ساخت این دیوار برای امنیت اسرائیل ضروری است.

از نظر فلسطینیان این عمل اسرائیل، دزدی زمین و آیندۀ سرزمین فلسطین محسوب می‌شود و این دیوار را « دیوار آپارتاید» می‌نامند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، حدود 70 درصد این دیوار تاکنون ساخته شده است.

دیوار حائل مجموعه‌ای از دیوارهای بلند سیمانی و موانع سیم خاردار است که پس از اتمام طول آن به 721 کیلومتر می‌رسد. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku