مخالفان ترکیه: حزب عدالت و توسعه برای حفظ قدرت هرکاری می‌کند

اردال آکسونگر، مشاور ارشد رهبر حزب جمهوری خواه خلق ترکیه

احزاب مخالف ترکیه می‌گویند حزب عدالت و توسعه برای حفظ قدرت ممکن است به هرکاری دست بزند و حتی جنگ داخلی به پا کند.

اردال آکسونگر، مشاور ارشد رهبر حزب جمهوری خواه خلق شنبه در مصاحبه با نشریه «تودیز زمان» گفت: «هنگامی که (سران حزب عدالت و توسعه) دریابند (در انتخابات آینده) شکست می‌خورند برای آنکه انتخابات را به تعویق بیاندازند به تمامی ابزارهای ممکن از جمله بر پایی یک جنگ داخلی متوسل خواهند شد.»

آکسونگر همچنین با اشاره به افزایش تنش‌های موجود بین آنکارا و حزب کارگرانِ کردستان (پ‌ک‌ک) گفت احزاب مخالف بیم آن دارند که حزب عدالت و توسعه برای به تعویق انداختنِ انتخابات به عمد درگیری با پیکارجویانِ کُرد را تشدید کند.

وی گفت: «چنین اقدامی شدیداً به کشور ضربه می‌زند و آسیبی جبران‌ناپذیر به بار خواهد آورد. فکر نمی‌کنم وقتی بفهمند دوباره در این انتخابات پیروز نمی‌شوند از خود بلوغ دموکراتیک نشان دهند.»

پیکارجویان پ‌ک‌ک و نیروهای امنیتی ترکیه از آغاز جولای دوباره با هم درگیر شده‌اند. ترکیه پس از حمله انفجاری داعش در شهر مرزی سوروچ در جنوب شرق این کشور که 32 کشته به جا گذاشت، مواضع داعش در سوریه و پ‌ک‌ک در عراق را هدف حمله هوایی قرار داد.

در عین حال آیهان بیلگن، سخنگوی حزب دموکراتیک خلق نیز اظهار داشت سران حزب حاکم درباره نتایج انتخابات نگران هستند چون می‌دانند چنانچه از قدرت برکنار شوند با عواقب قانونی تخلفات خود مواجه خواهند شد.

وی گفت: «ما با حزبی رو به رو هستیم که از ترس محاکمه شدن مجبور است بر مسند قدرت باقی بماند.»

حزب عدالت و توسعه نتوانست در انتخابات ماه ژوئن رای کافی را برای تشکیل دولت تک حزبی کسب کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی ایجاد دولت موقت را برای اداره کشور تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه نوامبر تصویب کرد.

طبق قانون اساسی ترکیه جنگ می‌تواند انتخابات را در این کشور به تعویق بیاندازد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku