News   /   ايران

باراک سه طرح اسرائیل برای حمله به ایران را مطرح کرد

ایهود باراک و بنیامین نتانیاهو (عکس آرشیوی است)

کانال 2  تلویزیون اسرائیل بتازگی به نوارصوتی دست یافته است که در آن ایهود باراک، نخست وزیر و وزیر امور نظامی سابق این رژیم در یک دوره زمانی سه طرح جداگانه برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران ارائه کرده است.

براساس ادعای این شبکه اسرائیلی، باراک به بهانه اینکه پخش این نوار صوتی با قوانین سانسور ارتش مغایرت دارد، سعی در جلوگیری از استفاده آن را داشت، اما با وجود این ارتش امکان پخش و استفاده از این نوار را داده است.

در این نوار صوتی باراک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی اسرائیل درباره حمله به ایران درسال‌های 2010 ، 2011 و 2012  گفتگو می‌کند. دو طرح ارائه شده در سال‌های 2010 و 2011 از سوی نتانیاهو رد شد.

در طرح اول در سال 2010، باراک برای متقاعد کرد نتانیاهو عنوان کرد، اگر اسرائیل سریع وارد عمل نشود، ایران به «منطقه مصونیت (امن)» در زمینه هسته‌ای دست می‌یابد. این طرح سپس توسط نتانیاهو با «گابی اشکنازی»، رئیس وقت ستاد کل ارتش اسرائیل مطرح گردید اما اشکنازی این طرح را «فراتر از قابلیت عملیاتی» اسرائیل خواند.

در سال 2011 و پس از بر کناری اشکنازی و روی کار آمدن «بنی گانتز» که سیاست‌های جنگ طلبانه بیشتری را علیه ایران  دنبال می‌کرد، نتانیاهو و باراک شانس خود دوباره امتحان کردند. این بار طرح در کمیته‌ای موسوم به «انجمن هشت» مطرح گردید؛ این کمیته متشکل از هشت وزیر اصلی کابینه اسرائیل بود که در مقر موساد جلسه آن برگزار شد و امید آن می‌رفت که این جلسه با اکثریت آراء با حمله نظامی علیه ایران موافقت کنند.

از آنجائیکه اکثر وزیران حاضر در این جلسه مخالف گزینه نظامی علیه ایران بودند، نتیجه گیری نشست به رای «موشه یعلون» که بعدا بجای باراک وزیر امور نظامی اسرائیل شد و «یووال استاینیتز» منتهی شد.

یعلون و استاینیتز همواره و حتی در کابنیه جدید اسرائیل از موافقان رادیکال گزینه حمله نظامی به ایران هستند اما بنا بر صحبت‌های باراک که در نوار صوتی آمده است، این دو نفر نیز با حمله مخالفت می‌کنند.

باراک ضمن انتقاد از این دو وزیر که از حمله نظامی علیه ایران حمایت نکردند گفت: «اگر این دونفر نظرشان را تغییر نمی‌دادند با اکثریت قاطع می‌توانستیم طرح را در جلسه کابینه مطرح نماییم و عملیات نظامی علیه ایران را آغاز کنیم.»

آخرین تلاش که در رسانه‌های اسرائیل نیز خبر آن منتشر شد، مربوط به سال 2012 می‌شود که باراک از آمادگی لازم برای حمله نظامی گسترده علیه ایران خبر می‌دهد.

در همان زمان قرار بود اسرائیل و امریکا رزمایش مشترکی را انجام دهند که باراک برای انجام حمله نظامی به ایران «لئون پانه تا» وزیر دفاع وقت امریکا را متقاعد می‌کند که تاریخ رزمایش را تغییر دهند، اما به گزارش روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست»، تغییر زمان رزمایش هم نتوانست شرایط را برای حمله نظامی به ایران فراهم آورد.

نتانیاهو که همواره و به دفعات مخالفت خود را با توافق بدست آمده با ایران ابراز کرده است، همواره مدعی است اسرائیل به تنهایی و بطور یکجانبه قادر است مانع دست یابی ایران به سلاح اتمی شود. ایران نیز هشدار داده است که در صورت هرگونه حمله پاسخ کوبنده ای را خواهد داد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku