پرونده قتل نوجوان فلسطینی به دست اسرائیل در دادگاه لاهه

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین (AFP)

تشکیلات خودگردان فلسطین در نظر دارد کیفر خواستی علیه رژیم اسرائیل به اتهام قتل نوجوان فلسطینی در کرانه باختری، به دیوان بین المللی کیفری تسلیم کند.  

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگرادان فلسطین، روز جمعه تصریح کرد اولین گام در جهت تنظیم کیفرخواست در دیوان بین المللی کیفری در لاهه برداشته شده است.

عباس افزود مسئولیت تنظیم کیفرخواست مرگ نوجوان فلسطینی و تحویل آن به دیوان بین المللی کیفری به ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان محول شده است.

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین

وی همچنین با تأکید بر اینکه لیث الخالد نوجوان 17 ساله به طرز وحشیانه‌ای به دست نیروهای اسرائیلی به قتل رسید، وعده داد عاملان قتل این نوجوان فلسطینی مجازات شوند.

الخالد 10 مرداد بر اثر شدت جراحات ناشی از اصابت گلوله به سینه‌اش در تظاهرات علیه قتل علی دوابشه نوزاد 18 ماهه‌ی فلسطینی که در حمله شهرک نشینان اسرائیلی به خانه‌اش در روستای دوما واقع در کرانه باختری سوزانده شد، جان باخت.

سعد دوابشه، پدر این نوزاد فلسطینی، نیز چند روز بعد بر اثر سوختگی شدید ناشی از حمله شهرک نشینان اسرائیلی درگذشت. در همین حال، دیگر اعضای این خانواده که در این حمله مجروح شدند، در شرایط وخیم به سر می‌برند.

به گفتۀ منابع فلسطینی، الخالد یکی از دست‌کم 22 فلسطینی‌ای است که از آغاز سال 2015 به دست نیروهای اسرائیلی کشته شده است. این رقم بدون احتساب افراد کشته شده در حمله شهرک نشینان اسرائیلی یا زندانیانی جان باخته در زندان‌های اسرائیل است.

مقامات فلسطینی تاکنون چندین مرتبه علیه سیاست‌های تجاوزگرانه اسرائیل در دادگاه لاهه شکایت کرده‌اند.

فلسطینیان در حال حمل بدن لیث الخالد نوجوان 17 ساله در مراسم تشییع جنارۀ وی

مقامات ارشد فلسطینی اذعان داشته‌اند ادامه اشغال اراضی و شهرک سازی‌ها راه را برای ارتکاب جرایم این چنینی توسط رژیم اسرائیل هموار کرده است. آنان همچنین اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت متهم کردند و خواستار بررسی و نظارت بر وضعیت در اراضی اشغالی فلسطین شدند.

فلسطینی‌ها اولین کیفرخواست خود علیه «جرایم جنگی» اسرائیل را اواخر ماه ژوئن تسلیم دیوان بین المللی کیفری کردند. این اسناد برای نخستین بار اطلاعاتی تفصیلی از نقض قوانین بین المللی به دست اسرائیل شامل جنایات وحشیانه در کرانه باختری و نوار غزه، در اختیار دادستان‌ها قرار می‌دهد.

تل آویو آخرین حملات خود در نوار غزه را اوائل ژوئیه سال 2014 آغاز کرد. این جنگ که 50 روز به طول انجامید، جان بیش از 2 هزار و 130 فلسطینی از جمله زنان و کودکان را گرفت و حدود 11 هزار تن دیگر را مجروح کرد. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku