امریکا شش جت اف 16 به ترکیه فرستاد

جت اف 16 فایتینگ فالکون

نیروهای امریکایی در ناتو می‌گویند این کشور برای کمک به عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش شش فروند جت اف 16 در یک پایگاه نظامی در ترکیه مستقر کرده است.

به گفته نیروهای امریکایی، این شش جنگنده از نوع «فالکون» هستند که برای «حمایت از مبارزه علیه داعش» در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه مستقر شده‌اند.

این در حالی است که امریکا پیش از این از پهپادهای خود در پایگاه اینجرلیک برای حمله به مواضع داعش در سوریه و حمایت از عملیات نظامی ترکیه علیه پیکارجویان استفاده می‌کرده است.

فرماندهی امریکا و اروپایی ناتو در یک نشست خبری اعلام کرد این جت‌ها از رسته «سی و یکمین بال جنگنده» ارتش امریکا از پایگاه هوایی آویانو در ایتالیا به ترکیه منتقل شده‌‌اند.

 همچنین، علاوه بر این جت‌ها، تجهیزات حمایتی و حدود 300 پرسنل به پایگاه اینجرلیک فرستاده شده است.

 بر اساس گزارش‌ها، قرار است حدود 30 جنگنده امریکایی برای شرکت در عملیات ضد داعش تا چند روز آینده در ترکیه مستقر شوند.

فرمانده پایگاه هوایی آویانو در یک نشست خبری گفت این جت‌ها در پی موافقت ترکیه با استقرار جنگنده‌های امریکایی برای انجام عملیات علیه داعش اعزام شده‌اند.

 این جنگنده‌ها در فاصلۀ 30 دقیقه‌ای تا اهداف داعش در خاک سوریه مستقر هستند.

شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد که قرار است جت‌های امریکایی در راستای تصمیم جدید واشنگتن برای پشتیبانی هوایی گسترده از پیکارجویان به اصطلاح «میانه‌رو» در سوریه، از پیکارجویان حمایت کنند.

بر اساس این گزارش، یک تیم تجسس و نجات از نیروهای ویژه نیروی هوایی امریکا به همراه بالگردهایشان کمی پس از استقرار جت‌ها، به ترکیه اعزام می‌شوند.

 همچنین، وزارت دفاع امریکا قصد دارد با هدف گسترش محدودۀ عملیاتی جت‌های اف 16 و افزایش زمان پرواز آن‌ها در آسمان سوریه، هواپیماهای سوخت‌رسان کی‌سی 135 به ترکیه بفرستد.

ترکیه هفته گذشته به امریکا اجازه داد تا از پایگاه اینجرلیک و دیگر پایگاه نظامی در خاک خود برای حملات هوایی در خاک سوریه استفاده کند.

این نخستین بار است که جنگنده‌های امریکایی در پایگاه اینجرلیک مستقر می‌شوند.

پیشتر امریکا به ترکیه فشار می‌آورد تا از پایگاه‌های این کشور برای اهداف نظامی استفاده کند، اما ترکیه تا همین اواخر تنها به امریکا اجازه می‌داد برای انتقال محموله و عملیات نظارتی از این پایگاه‌ها استفاده کند. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku