بحران قطعی برق جان بیماران را در نوار غزه تهدید می‌کند

تصویری از یک زن فلسطینی در بخش دیالیز بیمارستان الاقصی در دیر البلح در غزه (7 مرداد 94)

قطع مکرر برق در نوار غزه تحت محاصره زندگی ساکنان این منطقه را فلج کرده و جان بیماران در بیمارستان‌ها را به با خطر جدی روبر ساخته است.

به گفته پزشکان و پرستاران، قطع طولانی مدت جریان برق خدمات رسانی در بخش‌های دیالیز و مراقبت‌های ویژه و همچنین بخش ویژه نوزادان در بیمارستان‌ها را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

نبیل محمد، از پرستاران بیمارستان الاقصی در بخش مرکزی غزه می‌گوید: «دستگاه‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل نبودن برق کار نمی‌کند. قطع برق همچنین کار دستگاه‌های انکاباتور (دستگاه‌های ویژه نگهداری کودکان نارس) را نیز مختل کرده است.»

امه ولید، زن 56 ساله فلسطینی می‌گوید باید هفته‌ای چهار تا پنج بار دیالیز شود اما به دلیل قطع برق این امکان وجود ندارد.

وی گفت: «تعداد دستگاه‌های دیالیز در بیمارستان بسیار اندک است و هنگامی که برق قطع می‌شود، فقط امکان استفاده از یک تا دو دستگاه برای درمان بیش از 100 بیماری دیالیزی وجود دارد.»

این بحران به ویژه پس از اقدام دولت مصر در مسدود کردن تونل‌ها در مناطق مرزی غزه در سال 2013 میلادی حادتر شده است.

نوار غزه در حالی با بحران برق روبروست که رژیم اسرائیل مطابق با بند چهارم کنوانسیون ژنو باید نیازهای مورد نیاز ساکنان فلسطینی در این منطقه را تامین کند. این در حالی است که این رژیم از عمل به تعهداتش سرباز می‌زند.

نوار غزه از ژوئن ۲۰۰۷ تحت محاصره رژیم اسرائیل قرار دارد و این امر علاوه بر افزایش فقر و بیکاری بی‌سابقه، سطح رفاه و زندگی مردم را در این منطقه کاهش داده است. این بحران پس تجاوز 50 روزه ویرانگر اسرائیل به این منطقه در تابستان گذشته حادتر شده است.

جان بیماران غزه در خطر است

بنابر اعلام دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل نوسانات برق دستگاه‌های حساس در بیمارستان‌ها را از کار انداخته است.

عماد سلیم از پزشکان بیمارستانی در رفح در جنوب نوار غزه گفت به دلیل قطع برق فعالیت‌های روزمره مانند کنترل ضربان قلب، فشار خون و دمای بدن بیماران به یک مشکل جدی تبدیل شده است .

وی افزود: «قطع برق جان بیماران دیابتی و بیمارانی که در ناحیه قفسه سینه عارضه دارند، را با خطر جدی مواجه می‌کند.»

دعا زهیر از پرستاران بیمارستان شفا در شهر غزه نیز گفت قطع برق نگهداری دارو در انبارها را که به شرایط و دمای مناسبی نیاز دارد، با مشکل روبرو کرده است.

قطع برق در غزه گاهی 12 تا 16 ساعت در روز و برخی از مواقع بیشتر طول می‌کشد و  اهالی غزه در برخی مواقع برای زمانی کوتاه در نیمه‌های شب برق دارند.

کارخانجات غزه در آستانه تعطیلی

قطع برق در نوار غزه تحت محاصره همچنین کاهش تولیدات کارخانه‌های این منطقه را حدود یک پنجم کاهش داده است .

فدراسیون اتحادیه‌های تجاری فلسطین هشدار داد در صورتی که این وضعیت بهبود نیابد 90 درصد از کارخانه‌های غزه تعطیل خواهند شد.

نهاد تلبانی، از مغازه داران فروشگاهی بزرگ در غزه می‌گوید به دلیل قطع برق ضرر زیادی متحمل شده است. وی می‌گوید مقادیر زیادی گوشت منجمد برای فروش به مشتریانش خریداری کرده بود که به دلیل ساعات طولانی قطع برق فاسد شد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku