اردوغان ادعای حمایت ترکیه از داعش را رد کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه (9 مرداد 94، عکس از AFP)

رئیس جمهور ترکیه ضمن رد ادعاهای مربوط به حمایت آنکار از گروه تروریستی داعش، «قدرت‌های شوم» را به تبلیغ علیه کشور متهم کرد.

رجب طیب اردوغان روز جمعه در اندونزی گفت ترکیه در جنگ علیه تروریست‌ها متحمل «خسارات قابل توجهی» شده اما برای ادامه این جنگ مصمم است.

ترکیه هفته گذشته در پی بمب گذاری انتحاری در شهری مرزی سوروچ، حملاتی را علیه پیکارچویان داعش آغاز کرد و اندکی بعد مجوز استفاده امریکا از پایگاه هوایی اینجرلیک در نزدیکی مرز سوریه را برای حمله به داعش صادر کرد.

نمایی از پایگاه هوایی و استراتژیک اینجرلیک در ترکیه

با وجود این، حملات ترکیه بعد از مدت زمان کوتاهی به بمباران مواضع اعزای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) معطوف شد و جنگنده‌های این کشور موج جدیدی از حملات را علیه مواضع پ.ک.ک آغاز کردند.

پ.ک.ک، ترکیه را به حمایت از تکفیری‌های داعش متهم کرده است؛ در همین حال حزب اصلی حامی کردها مدعی است اردوغان از حملات علیه داعش به عنوان «پوششی» برای دستیابی به هدف اصلی یعنی نابودی پ.ک.ک استفاده می‌کند.

در همین حال وزارت خارجه سوریه در هفته جاری درباره تلاش‌های ترکیه علیه داعش ابراز تردید کرد و این اقدامات را ناشی از عوامل داخلی دانست. ترکیه برای مدت‌های طولانی بود که تمایلی به اقدام علیه تروریست‌ها داعش نداشت.

اردوغان بی آنکه نامی از پ.ک.ک  بیاورد، گفت «قدرت‌های شوم» به نشر اکاذیب درباره ترکیه می‌پردازند. وی ضمن مردود خواندن این اتهامات، آنها را «بی اساس و غیرموجه» دانست.

اردوغان در دومین روز اقامت خود در اندونزی به افراد حاضر در اندیشکده‌ای نظامی در جاکارتا گفت: «متأسفانه این حلقه‌ها یا قدرت‌های شوم در تلاشند [با تبلیغات سیاه] تصویری از ترکیه بسازند مبنی بر اینکه این کشور از چنین سازمان تروریستی حمایت می‌کند.»

رئیس جمهور ترکیه افزود کشورش «هرگز در چنین سناریویی دخیل نبوده... و نخواهد بود.»

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku