News   /   آمريکا

قطعنامه مجلس نمایندگان امریکا در بیستمین سالگرد «نسل کشی» سربرنیتسا

دو زن بوسنیایی عزادار بر سر تابوت یکی از بستگان خود پیش از دفن جمعی اجساد در گورستان پوتوکاری در نزدیک سربرنیتسا. 9 جولای 2010 (عکس از AFP)

مجلس نمایندگان امریکا به مناسبت بیستمین سالگرد «نسل کشی» مسلمانان بوسنی در سربرنیتسا قطعنامه‌ای تصویب کرده است.

جوخه‌های مرگ صرب‌های بوسنی 20 سال پیش در جولای 1995 در مدت چهار روز بیش از 8 هزار مرد و پسر بوسنیایی شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا را قتل‌عام کردند. این کشتار پس از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین قتل‌عام در اروپا محسوب می‌شود.

مجلس نمایندگان امریکا که ده سال پیش این کشتار جمعی مسلمانان را نسل کشی خوانده بودند روز چهارشنبه در قطعنامه جدید 14 بار از واژه نسل کشی استفاده کرد.

این قطعنامه تصریح می‌کند که «سیاست تجاوز و پاکسازی قومی که نیروهای صرب در بوسنی و هرزگوین طی سال‌های 1992-1995 انجام دادند طبق ماده 2 کنوانسیون منع و مجازات جرم نسل کشی، مصداق نسل کشی است.»

این قطعنامه همچنین بیانیه‌هایی را که قتل عام سربرنیتسا را به عنوان یک نسل کشی، انکار کرده یا زیر سوال می‌‎برد، محکوم می‌کند.

 

کارشناسان پزشکی قانونیِ دادگاه بین المللی جنایات جنگی در حال بررسی باقیمانده اجساد قربانیان قتل عام سربرنیتسا در گوری جمعی نزدیک روستایی در حدود 300 کیلومتری شمال شرق سارایوو. 24 جولای1996 (عکس از AFP)

رهبران صربستان حاضر نیستند این قساوت را نسل کشی بخوانند.

انگلیس پیشتر با ارائه پیش نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار به رسمیت شناختن این قتل عام به عنوان نسل کشی شده بود اما روسیه چهارشنبه (17 تیر) این پیش نویس را وتو کرد.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، اعلام کرد این قطعنامه «غيرسازنده، اختلاف برانگيز و دارای انگيزه‌های سياسی است» که در آن به طور ناعادلانه تنها صرب‌های بوسنی برای جرایم جنگی مقصر شناخته شده‌اند.

در آغاز جنگ بوسنی در سال 1992، شهر سربرنیتسا با اکثریت مسلمان به عنوان بخشی از بوسنی تحت حکومت جمهوری صرب بوسنی بود.

در 11 جولای سال 1995، نیروهای صرب بوسنی با تصرف سربرنیتسا، زنان و کودکان را از مردان و پسران بزرگتر جدا کردند و به طور نظام مند 8372 مرد و پسر را اعدام و سپس در گورهای جمعی دفن کردند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku