News   /   اروپا

تاکید سیپراس برای مخالفت یونانی‌ها با پیشنهادهای طلبکاران در همه پرسی

آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان

آلکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، از مردم این کشور خواست در همه پرسی روز یکشنبه در رابطه با پیشنهادهای وام دهندگان بین المللی، رای مخالف بدهند.

سیپراس خطاب به تجمع هزاران نفر از هواداران خود در آتن، پایتخت یونان، گفت این همه پرسی به منزله انتخاب به ماندن در اتحادیه اروپا یا خروج از آن نیست، بلکه تصمیم گیری درباره زندگی «با عزت» است.

نخست وزیر یونان افزود: «از شما می‌خواهم به اولتیماتوم‌ها پاسخ منفی دهید و از آنهایی که می‌خواهند شما را بترسانند، روی برگردانید. ما صرفا برای ماندن در اروپا تصمیم نمی‌گیریم بلکه برای زندگی با عزت در اروپا تصمیم گیری می‌کنیم.»

سیپراس برگزاری همه پرسی را در 27 ژوئن خواستار شده بود و از مردم یونان خواست درباره این که آیا می‌خواهند درخواست‌های وام دهندگان بین المللی برای اجرای تدابیر ریاضتی بیشتر در عوض دریافت وام‌های خارجی را بپذیرند یا خیر، رای بدهند.

وی همچنین هشدارها مبنی بر این که نتیجه منفی رای گیری در همه پرسی یکشنبه می‌تواند یونان را به خروج از حوزه پولی یورو وادار سازد، رد کرد.

هزاران شهروند آلمانی و ایتالیایی نیز روز جمعه برای نشان دادن همبستگی خود با یونانی‌هایی که مخالف درخواست‌های وام دهندگان بین المللی هستند، راهپیمایی کردند.

رهبران اتحادیه اروپا تاکید می کنند که رای منفی، بر موقعیت یونان در حوزه یورو و حتی شاید در اتحادیه اروپا تاثیر منفی دارد.

تصویر نخست وزیر یونان در حال سخنرانی در جمع هواداران خود در شهر آتن، 3 جولای 2015 (عکس از AFP)

سیپراس معتقد است مخالفت شهروندان یونانی با درخواست‌های وام دهندگان بین الملل موجب می‌شود آنها (بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول) متحمل فشار بیشتری شده و پیشنهاد بهتر و مناسب‌تری به آتن ارائه دهند.

پلیس یونان اعلام کرد، این راهپیمایی در حالی برگزار شد که هزاران نفر برای اعلام رای موافق خود در همه‌پرسی در نزدیکی ورزشگاهی در آتن تجمع کردند.

در همین حال، دادگاهی در یونان در جلسه روز جمعه خود با درخواست دو شهروند مبنی بر غیرقانونی اعلام کردن این همه‌پرسی، مخالفت کرد. این دو نفر به دادگاه گفتند که قانون اساسی یونان، برگزاری انتخابات عمومی درباره مسائل مالی را ممنوع می‌کند.

در پی بحران اقتصادی سال 2009، یونان در سال های 2010 و 2012 دو بسته کمک مالی به ارزش 240 میلیارد یورو از وام دهندگان خارجی دریافت کرد و متعهد شد تدابیر ریاضتی سختگیرانه‌ای را اجرا کند.

یونان خواستار دریافت سومین کمک مالی خارجی است تا بحران اقتصادی شدید خود را حل کند.

ع ن/م ع/د ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku