فلسطین پرونده جنایات جنگی اسرائیل را به دادگاه لاهه تسلیم می‌کند

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین

ریاض المالکی، وزیر خارجه‌ی تشکیلات خودگردان فلسطین، قرار است پرونده‌های مربوط به جنایات جنگی اسرائیل در کرانه باختری و نواز غزه را به دیوان بین‌المللی کیفری تسلیم کند.

به گزارش خبرگزاری معان فلسطین، المالکی پرونده‌ها را روز پنج‌شنبه (4 تیر) در اختیار دادگاه لاهه قرار می‌دهد.

این پرونده‌ها را یک کمیته‌ی 45 نفره به ریاست صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، تهیه کرده است. اعضای کمیته را محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تعیین کرده بود.

محتوای پرونده‌ها شامل اسناد زیادی از جنایات جنگی اسرائیل در حمله‌ی تابستان گذشته به نوار غزه است.  

نبیل ابو زنید، سفر فلسطین در هلند، پیشتر گفته بود این اسناد شامل جزئیات موارد نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل در نواز غزه و کرانه باختری است.

همچنین، این پرونده جزئیات مربوط به سیاست‌های اشغال‌گرانه فعلی اسرائیل و ساخت شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری و بخش شرقی بیت‌المقدس را تشریح می‌کنند.  

اسناد جدید به فاتو بنسودا، دادستان دادگاه لاهه کمک خواهد کرد تا تحقیقاتی جامع را با هدف طرح شکایت علیه مقام‌های رژیم اسرائیل آغاز کند.  

ساختمان دیوان بین‌المللی کیفری در شهر لاهه، هلند

این در حالی است که چند روز پیش شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از انجام تحقیقات مستقل، رژیم اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی در حمله تابستان گذشته به غزه متهم کرد.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند که تیمی از بازرسان دادگاه لاهه قرار است هفته آینده وارد تل آویو شوند تا گزارش‌ها درباره جنایات جنگی اسرائیل و جنایت این رژیم علیه بشریت را بررسی کنند.

رژیم اسرائیل اواخر ژوئیه گذشته به نوار غزه حمله کرد. در این جنگ که 50 روز ادامه داشت، بیش از 2 هزار و 130 فلسطینی از جمله زنان و کودکان کشته و حدود 11 هزار نفر دیگر زخمی شدند.

همچنین، با وجود اعتراض‌های بین‌المللی، رژیم اسرائیل  به ساخت شهرک‌های غیرقانونی در اراضی اشغالی فلسطین ادامه می‌دهد.

رژیم اسرائیل در جنگ شش روزه سال 1967 کرانه باختری از جمله بیت‌المقدس شرقی را اشغال کرد. از آن زمان، اسرائیل به گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در این منطقه ادامه می‌دهد. این موضوع به مهم‌ترین مانع تلاش‌ها برای برقراری صلح در خاورمیانه تبدیل شده است.

سازمان ملل و بسیاری از کشورها شهرک‌سازی‌های اسرائیل را غیرقانونی می‌دانند. همچنین، بر اساس کنوانسیون ژنو، ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی ممنوع است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از یکصد و 20 شهرکی که رژیم اسرائیل از سال 1967 در اراضی اشغالی ساخته است، ساکن هستند.

م ف/س م ل/م ح 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku