News   /   آفريقا

محکومیت 63 عضو اخوان‌المسلمین به 15 سال زندان

تصویر جمعی از اعضای اخوان المسلمین در دادگاهی در قاهره، پایتخت مصر. (26 خرداد 94- عکس از AFP)

یک دادگاه نظامی در مصر روز گذشته شصت و سه عضو حزب اخوان المسلمین مصر را به اتهام حمله به یک دفتر امنیتی در سال 2013، به صورت غیابی به 15 سال زندان محکوم کرد.

این دادگاه نظامی مصر، روز چهارشنبه (3 تیر) این اعضا را به اتهام تلاش برای حمله به یک دفتر امنیتی و اسقف نشین شهر جنوبی قنا در پی آشوب‌های پس از کودتا و برکناری محمد مرسی در اوایل ماه ژوئیه‌ی سال 2013، محکوم کرده است.  

پس از حمله‌‌ای که در آن زمان به این ساختمان امنیتی صورت گرفت، نیروهای امنیتی مصر به تحصن اخوان‌المسلمین در محله‌های النهضه و رابعه در قاهره پایتخت این کشور حمله ور شدند. دست‌کم 10 نفر در این درگیری‌ها زخمی شدند. 

دادگاه نظامی چهارشنبه، در پایان محاکمه، 33 عضو دیگر اخوان المسلمین را تبرئه کرد. 

این در حالی است که چند روز پیش دادگاه دیگری در سوئز شهری در شمال شرقی مصر، 14 نفر را به طور غیابی به حبس ابد و دو تن دیگر را به اتهام دست داشتن در خشونت‌های سال 2013 به 15 سال زندان محکوم کرد.  

پس از سرنگونی حکومت مرسی، رئیس جمهور سابق مصر، توسط عبدالفتاح السیسی، فرمانده نظامی پیشین و رییس جمهور کنونی، مقامات مصری اقدامات سرکوبگرانه‌ی شدیدی علیه طرفداران مرسی اِعمال کردند. از آن زمان تاکنون صدها نفر جان خود را از دست داده‌اند. بسیاری از اعضای حزب اخوان المسلمین و حامیان این حزب نیز به اعدام یا حبس محکوم شده‌اند.

مرسی و بیش از 100 تن از حامیان او نیز به دلیل جاسوسی و فرار از زندان به اعدام محکوم شده‌اند. دادگاه دیگری نیز وی را بخاطر افشای اسناد طبقه بندی شده نزد گروه‌های مقاومت لبنان و فلسطین، به حبس ابد محکوم کرده است.

مرسی در ماه آوریل به اتهام اِعمال زور علیه معترضان ضددولتی گناهکار شناخته شد و به 20 سال حبس در زندان با تدابیر شدید امنیتی محکوم شد.

بازداشت 18 خبرنگار در مصر

در همین حال، کمیته حفاظت از خبرنگاران در گزارشی اعلام کرد دستکم 18 خبرنگار که بسیاری از آنها در رسانه‌های آنلاین در مصر فعالیت می‌کردند، روانه زندان شده‌اند.

این گروه حامی خبرنگاران که مقر آن در نیویورک است، اعلام کرد خبرنگاران در مصر با «تهدیدهای غیرمنتظره» روبرو هستند و اغلب به خاطر داشتن ارتباط با گروه ممنوعه اخوان المسلمین، روانه زندان می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید در مصر مسئولان و خبرنگاران هر رسانه‌ای که اقدام به انتقاد کند، به حبس تهدید می‌شوند.

براساس اعلام این کمیته، دستکم یک سوم از خبرنگاران بازداشت شده در مصر، به حبس ابد محکوم شده‌اند.

این گزارش تاکید دارد که «بازداشت خبرنگاران در مصر اغلب خشونت آمیز و همراه با ضرب و جرح، سوء استفاده و حمله به محل زندگی و توقیف اموال آنان است.»

همچنین خبرنگاران مصری پس از بازداشت «در زندان‌هایی شلوغ و کثیف نگهداری می‌شوند... برخی از روزنامه نگاران حتی برای چندین هفته نور خورشید را نمی‌بینند.»

براساس اعلام گروه‌های حقوق بشر، بیش از 40 هزار نفر از جولای 2013 تا مِی 2014 در مصر دستگیر شده یا تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و یا توسط دستگاه قضایی مصر محکوم شده‌اند.

ا ف/س م ل/م ر/ م ح

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku