عزیمت یک ناوگان جدید برای شکستن محاصره‌ی نوار غزه

کشتی ماریان گوتنبرگ در حال عزیمت به نوار غزه

یک ناوگان جدید حامل فعالان طرفدار فلسطین در تلاش برای در هم شکستن محاصره‌ی تحمیلی رژیم اسرائیل بر این منطقه‌ی ساحلی فقیر، عازم نوار غزه شده است.

فعالان حامی فلسطین روز یکشنبه (31 خرداد) در بیانیه‌ای اعلام کردند یکی از این کشتی‌ها با نام «ماریان گوتنبرگ» شهر پالرمو در ایتالیا را به مقصد نوار غزه ترک کرده است. این ناوگان دریایی سفر خود را اواخر ماه مِی از سوئد آغاز کرده بود.

کشتی‌های کوچک دیگری نیز در مسیر عزیمت به نوار غزه به این ناوگان سوئدی می‌پیوندند. انتظار می‌رود این کشتی‌ها که مقادیر اندکی تجهیزات پزشکی و کمک‌‌هایی نظیر پنل‌های خورشیدی را به همراه دارند تا پایان ژوئن به نوار غزه برسند.

فعالانی از کشورهای سوئد، کانادا، نروژ و همچنین آنا ماریا میراندا پازا، نماینده‌ی اسپانیایی پارلمان اروپا در کشتی ماریان گوتنبرگ حضور دارند.

بازل غطاس، یک نماینده‌ی عرب اسرائیلی نیز اعلام کرده است که به این فعالان خواهد پیوست.

وی روز یکشنبه با ارسال نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل و موشه یعلون، وزیر امور نظامی این رژیم از آنان خواست اجازه دهند این قایق‌ها به غزه برسند.

غطاس افزود که «ناوگان صلح» درصدد است محاصره‌ی غزه را در هم شکند و توجه جهان را به یک میلیون و 800 هزار فلسطینی‌ای جلب کند که در «شرایطی مشابه زندگی در زندان» به سر می‌برند.

وی محاصره‌ی غزه از سوی اسرائیل را «نقض آشکار قوانین بشردوستانه» خواند و تاکید کرد هیچ دلیلی برای ممانعت از ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه وجود ندارد.

در همین حال، سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل گفت ارتش اجازه نمی‌دهد هیچ یک از کشتی‌ها به غزه برسند.

کشتی ماوی مرمره
کشتی ماوی مرمره

رژیم اسرائیل از سال 2007 غزه را تحت محاصره قرار داده است، محاصره‌ای که به افت شدید سطح زندگی، افزایش غیرمترقبه‌ی سطوح بیکاری و فقر فزاینده در این منطقه منجر شده است.

پیش از این، کماندوهای اسرائیلی در تاریخ 31 مِی سال 2010 به کشتی ماوی مرمره که یکی از 6 کشتی ناوگان دریایی موسوم به «ناوگان آزادی» در دریای مدیترانه بود حمله کردند. در این حمله 9 تبعه ترکیه کشته و حدود 50 نفر دیگر نیز زخمی شدند. قربانی دهم نیز اخیرا پس از 4 سال کما جان باخت.

این ناوگان امدادرسانی در تلاش بود تا با ارسال کمک به فلسطینیان ساکن نوارغزه، محاصره‌ی دریایی این منطقه از سوی اسرائیل را در هم بشکند.

ز س/س م ل/ح ع


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku