News   /   اروپا

خشم نمایندگان انگلیسی از تعویق انتشار گزارش جنگ عراق

تصویر آرشیوی از جان چیلکوت ریاست کمیته حقیقت‌یاب عراق (وسط) در نشست پرسش و پاسخ در لندن

نمایندگان پارلمان انگلیس خشم خود را نسبت به  تاخیر در انتشار نتایج تحقیق موسوم به گزارش چیلکوت درباره مشارکت انگلیس در تهاجم سال 2003 به عراق و پیامدهای بعدی آن نشان دادند.

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین همزمان با واکنش شدید نمایندگان، نخست وزیر انگلیس نیز با ارسال نامه‌ای به سِر جان چیلکوت نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام کرد.

کمیته حقیقت‌یاب چیلکوت بیش از شش سال پیش توسط گوردن براون نخست وزیر وقت انگلیس و از اعضای حزب کارگر تشکیل شد. این کمیته در ابتدا محرمانه بود اما به خاطر رشته‌ای از مخاصمات در مجلس عوام جنبه علنی پیدا کرد.

جان چلیکوت رئیس کمیته حقیقت‌یاب چیلکوت 

دولت نامه‌ای را از طرف چیلکوت منتشر کرد که در آن دلایل وی برای این تاخیر و خودداری از ارائه جدول زمانی مشخص مطرح شده بود.

در این نامه آمده است: «اکنون ضرورت دارد کلیه واکنش‌های باقی‌مانده دریافت شوند تا روند کار تکمیل شود. من و همکارانم دغدغه شما را در این باره که تاکنون انتشار نتایج این تحقیق میسر نبوده است درک می‌کنیم. اطمینان دارم شما نیز در مورد ضرورت موثق بودن نتایجی که به یک دوره 9 ساله می‌پردازد با من هم عقیده هستید.»

جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس تحت فشارهای موجود برای نخستین بار از طرف نخست‌وزیر مامور پاسخگویی به سوالات شد. وی از سوی آنگوس رایرتسون رهبر حزب ملی اسکاتلند که مدعی بود وی و نخست وزیر هر دو حامی جنگ عراق بوده‌اند، تحت فشار قرار داشت.

دولت انگلیس مدعی است کمیته چیلکوت کاملا مستقل است.

با این حال، آزبورن در پاسخ گفت کمیته چیلکوت مسلما کاملا مستقل از دولت است و ما مشخص نمی‌کنیم که چه وقت گزارش خود را منتشر کند. اما در این باره که مدت مدیدی گذشته است و ظاهرا صبر مردم برای مشاهده این گزارش به سر آمده است، با شما موافقم .

کمیته حقیقت‌یاب چیلکوت بیش از شش سال است که تلاش می‌کند درباره چگونگی وارد شدن انگلیس به جنگ عراق توسط تونی بلر به جمع‌بندی برسد. نتایج این تحقیق قرار بود ظرف 18 ماه منتشر شود.

به تعویق افتادن مداوم انتشار این گزارش مردم و نمایندگان پارلمان را برآشفته کرده است. گزارش چیلکوت یک تحقیق و تفحص مستقل است که مشمول فشار سیاسی نیست. اما جو حاکم بر دولت انگلیس حاکی از آن است که چنانچه چیلکوت در انتشار گزارش خود بیش از این تعلل کند، بی‌حوصلگی کنونی از این موضوع به سرعت واکنش خشمگینانه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

به نظر می‌رسد در این گزارش به میزان زیادی از تونی بلر انتقاد شده است. بلر متهم است جامعه انگلیس را درباره دلایل پیوستن این کشور به تهاجم تحت رهبری امریکا به عراق فریب داده است.

م ص/ م ح 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku