ترکیه مانع بازگشت پناهجویان سوری به وطن خود شده است

پناهجویان سوری در کنار جاده‌ای که به گذرگاه مرزی آقچه‌قلعه در استان شانلی‌اورفه در ترکیه منتهی می‌شود، در انتظار برای بازگشت به وطن خود، نشسته‌اند. (28 خرداد 1394- عکس از AFP)

دولت ترکیه با بستن یک گذرگاه در مرز سوریه، مانع از بازگشت پناهجویان سوری به شهر «تل ابیض» شده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی ترکیه روز پنجشنبه با ادعای این‌که نیروهای کرد یگان‌های حفاظت از مردم مسیر ورود به سوریه را بسته‌‌اند، به پناهجویان سوری اجازه‌ی عبور از گذرگاه آقچه‌قلعه را نداد.

این درحالی است که نیروهای کرد سوریه که در حال حاضر کنترل شهر تل ابیض را در دست دارند، ضمن رد ادعای نیروهای امنیتی ترکیه، دولت آنکارا را مسبب بسته بودن مرز دانستند.

«ریدور خلیل»، سخنگوی یگان‌های کرد سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه در بیروت، پایتخت لبنان گفت: «از نظر ما، مرز باز است... این ترک‌ها هستند که از سمت خود مرز را بسته‌اند.»

خلیل افزود که پناهجویان سوری با وجود بسته بودن مرز، همچنان از طریق گذرگاه‌های غیررسمی درحال بازگشت به وطن هستند.  

پناهجویان سوری در نزدیکی گذرگاه آقچه‌قلعه در استان شانلی‌اورفه در ترکیه در انتظار برای بازگشت به وطن خود هستند. (28 خرداد 1394- عکس از AFP)

این اظهارات درحالی مطرح شده‌ است که شاهدین عینی می‌گویند به آن‌ها اعلام شده است که گذرگاه آقچه‌قلعه تا تاریخ 22 ژوئن (1 تیرماه) بسته خواهد بود.

پناهجوی 60 ساله به نام «امینه» گفت که از ساعت 7 صبح روز پنجشنبه برای ورود به تل ابیض اقدام کرده است اما به وی اجازه‌ی عبور نداده‌اند.

مبارزان کرد سوریه و متحدان آن‌ها در تاریخ 16 ژوئن پس از چند روز مبارزه با شبه‌نظامیان داعش، موفق به بازپس‌گیری شهر سوق‌الجیشی تل ابیض شدند. مبارزه‌ی شدید در این منطقه منجر به فرار بیش از 23 هزار نفر از خانه‌های خود شده بود.

نیروهای کرد حافظ مردم سوریه، پرچم جنبش خود را در کنار گذرگاه آقچه‌قلعه در مرز ترکیه و سوریه برافراشته‌اند. (25 خرداد 1394- عکس از AFP)

باز‌پس گیری شهر مرزی تل‌ابیض ضربه‌ی بزرگی به تروریست‌های تکفیری داعش وارد کرده است چرا که این گروه تروریستی از تل ابیض برای قاچاق پیکارجویان خارجی و تسلیحات به سوریه بهره می‌بردند.

با توجه به گزارش اخیر سازمان ملل متحد با عنوان «سوریه: بیگانگی و خشونت، تاثیر بحران سوریه»، بیش از 3 میلیون سوری از زمان آغاز بحران در این کشور در سال 2011، کشور خود را ترک کرده‌اند.

ترکیه، همراه با کشورهای غربی و متحدان عرب خود، با حمایت از پیکارجویان مبارز علیه دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، به رشد و قدرت‌گیری گروه تروریستی داعش در سوریه دامن زده است.

س م ل/ م ح 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku