News   /   آمريکا

سیا درخواست انتشار تصاویر مستهجن بن لادن را رد کرد

اسامه بن لادن سرکرده پیشین القاعده

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درخواست خبرنگار براساس «قانون آزادی اطلاعات» (FOIA) به منظور مشاهده مجموعه تصاویر مستهجنی که ادعا می‌شود از پایگاه بن لادن سرکرده القاعده در ابت آباد پاکستان به دست آمده است، رد کرد.

دیوید کویچی خبرنگار «بروبایبل» روز چهارشنبه (20 خرداد) گفت سیا درخواست وی را رد کرده است.

سازمان سیا این درخواست را رد کرده وگفته است که شرایط به آژانس جاسوسی اجازه می‌دهد تا از انتشار این تصاویر براساس درخواست «فویا» درباره این عملیات اجتناب کند.

در صورتی که اطلاعات مورد درخواست شخصی در دسترس نباشد، وی می‌تواند درخواست فویا مطرح کرد. براین اساس علت دسترسی به اطلاعات مورد نظر مطرح می‌شود و سپس آژانس‌های فدرال آمریکا انتشار آن اطلاعات را بررسی می‌کنند و در صورت صلاحدید، آن را منتشر می‌کنند.

مایکل لاورن هماهنگ کننده اطلاعات و حریم خصوصی سیا در نامه‌ای به کویچی نوشت با توجه به محتویات مستهجنی که اسامه بن لادن در زمان مرگش در اختیار داشت، در صورت موجود بودن، در فایل‌های آن عملیات نگهداری می شوند. پس از اصلاح قانون اطلاعات سیا، 50 U.S.C 431، فایل‌های عملیاتی سیا از هر گونه جستجو، بررسی و انتشار براساس درخواست‌های فویا معاف است. سیا براساس ماده 18 USC Section 1461، از انتشار موارد مستهجن منع شده است.»

جوابیه سازمان سیا به خبرنگار بروبایبل

ماه گذشته جفری انکوکایتیس سخنگوی جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با گاردین برای اولین بار تایید کرد که چنین محتویاتی کشف شده است. 

وی گفت این فایل‌های مستهجن «به خاطر ماهیت محتوایش» منتشر نخواهد شد.

وجود چنین مجموعه‌ای اولین بار در سال 2011 و پس از آن منتشر شد که آمریکا از کشته شدن بن لادن در عملیاتی سری خبر داد.

واشنگتن در تاریخ دوم می 2011 اعلام کرد که بن لادن در عملیات نیروهای ویژه آمریکا و ماموران سیا در ابت آباد پاکستان کشته شده است. وی موسس سازمان تروریستی القاعده بود که ادعا می‌شد مسئولیت حملات یازده سپتامبر 2001 در آمریکا را بر عهده داشته است.

مقامات آمریکا مدعی بودند که این حملات را تروریست‌های القاعده انجام داده‌اند اما بسیاری از کارشناسان این موضوع را زیر سوال برده و معتقدند که این عملیاتی پرچم دروغین بوده و بن لادن فقط عنصری برای ایجاد ترس و هراس در صنایع نظامی امریکا بوده است.

م ر/ح ع

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku