سفر محرمانه رئیس سیا به اسرائیل برای گفت و گو درباره برنامه هسته‌ای ایران

جان برنان، رئیس سازمان سیا

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای گفت‌وگو با مقام‌های اسرائیل درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، محرمانه به تل آویو سفر کرد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص روز سه‌شنبه (19 خرداد) به نقل از مقام‌های بلندپایه اسرائیلی گزارش داد، رئیس سیا 14 خرداد به تل آویو رفت و با مقام‌های اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و یوسی کوهن، یکی از مشاوران او درباره تازه‌ترین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت‌وگو کرد.

این مقام‌های اسرائیلی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند رئیس سیا با تامیر پاردو، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) و ژنرال هرزل هالوی، رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل نیز دیدار کرد.

با این حال روشن نیست که جان برنان حامل پیامی از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا درباره توافق احتمالی هسته‌ای با ایران برای نتانیاهو بوده است یا خیر.

سیا تا به حال درباره گزارش سفر جان برنان اظهارنظری نکرده است.

تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران واکنش‌های غضب آلود اسرائیل را به همراه داشته است. رژیم اسرائیل به شدت تلاش می‌کند تا با لابی‌گری مانع از رسیدن به این توافق شود.

سفر محرمانه برنان به اسرائیل کمتر از یک ماه مانده به آخرین مهلت رسیدن به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 انجام شد.

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان تا دهم تیرماه فرصت دارند تا به یک توافق جامع دست یابند.

رئیس سازمان سیا چند روز پیش از سفر به اسرائیل به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که واشنگتن و تل آویو درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران همکاری نزدیک دارند.  

برنان گفت سازمان سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) و دیگر نهادهای اطلاعاتی این کشور«همکاری بسیار نزدیکی» با سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل دارند.

ششمین دور رایزنی‌های هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک از 14 تا 16 خرداد در وین برگزار شد.

ایران و شش قدرت جهانی 13 فروردین در لوزان سوئیس درباره چارچوب اولیه توافق جامع هسته‌ای به تفاهم دست یافتند.

م ف/ ح ر ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku