News   /   آفريقا

تاکید سازمان ملل بر تحقیق درباره سوء استفاده جنسی نظامیان صلح بان در جمهوری آفریقای مرکزی

گشت زنی نیروهای فرانسوی در بانگوئی، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی (عکس از AFP)

رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بر لزوم تحقیقات درباره اتهام سوء استفاده جنسی سربازان فرانسه، چاد و گینه استوایی از کودکان در جمهوری آفریقای مرکزی تاکید کرد.

رسوایی سوء استفاده جنسی سربازان اعزامی فرانسه، چاد و گینه استوا از کودکان، ماموریت نظامیان اعزامی سازمان ملل به جمهوری افریقای مرکزی را پیچیده کرده است.

سازمان ملل در گزارش اخیر شش صفحه ای خود به جزئیات اتهامات مطرح شده مبنی بر سوء استفاده جنسی سربازان فرانسه ، چاد و گینه استوایی از کودکان کم سن و سال در فاصله زمانی دسامبر 2013 تا ژوئن 2014 در یک اردوگاه آوارگان و افراد بی خانمان در فرودگاه «ام.پوکو» M'Poko  در بانگویی ، پایتخت جمهوری افریقای مرکزی، پرداخته است .

زید رعد الحسین، رییس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، روز شنبه (9 خرداد) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دنبال افشای اتهام سوء استفاده جدی جنسی از کودکان، که هم اکنون توسط مقامات فرانسه در دست تحقیق است، دفتر من نگاه عمیق تری به این اتهامات و دامنه موارد نقض انداخته است.»

وی افزود: « در مورد برخی از این حوادث دست کم تا حدی تحقیقات انجام شده  و برخی کشورها ظاهرا بعضی از سربازان دخیل را مجازات کرده‌اند.»

رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل نه تنها بررسی جامع از وقایع گذشته را مهم دانست، بلکه بر اهمیت عدم تکرار این گونه اقدامات هولناک چه در زمان حال و یا در آینده تاکید کرد.

سازمان ملل همچنین تحقیقاتی را درباره شیوه های خود در رسیدگی به این گونه اتهامات آغاز کرده است. ظاهرا سازمان ملل هیچ دستور کار مشخصی درباره نحوه رسیدگی به اتهام سوء استفاده جنسی از کودکان و یا التزام برای گزارش فوری و اجباری ندارد.

فرانسه نوزده ماه قبل در میان درگیری‌های قومی در جمهوری آفریقای مرکزی، به مداخله نظامی در مستعمره سابق خود ( جمهوری آفریقای مرکزی) پرداخت و سال جاری (2015 میلادی) روند عقب نشینی دو هزار نیروی نظامی خود از این کشور را آغاز کرد.

ن م/ م ح

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku