News   /   آمريکا

اسناد: بن لادن در پی حمله به آمریکا بود

اسامه بن لادن، سرکرده پیشین القاعده (تصویر آرشیوی)

انتشار اسناد مربوط به اسامه بن لادن، سرکرده پیشین گروه تروریستی القاعده حاکی از قصد وی برای حمله به اهداف آمریکایی بود.

دفتر رئیس اطلاعات ملی آمریکا روز چهارشنبه با انتشار اسنادی درباره بن لادن اعلام کرد این اسناد در عملیات حمله 2 می 2011 به محل اقامت بن لادن در ابوت آباد پاکستان که به کشته شدن وی منجر گردید به دست آمده است.

صد و سه سند به دست آمده شامل مجموعه‌ای از مکاتبات بین اعضای خانواده بن لادن و ارتباطات میان بن لادن و دیگر رهبران القاعده و ارتباطات القاعده با گروه‌های تروریستی در سراسر جهان است.

بر اساس این اسناد، بن لادن بر کشتن آمریکایی‌ها تا پایان زندگی اصرار داشت. وی در نامه‌ای بدون تاریخ به پیکارجویان مستقر در شمال آفریقا اعلام کرد آنها باید به اصرار بر تشکیل کشور اسلامی خاتمه دهند و در عوض به سفارت‌های آمریکا در سیرالئون و توگو و شرکت‌های نفتی آمریکا حمله کنند.

در نامه‌ای که تاریخ آن مروبطه به ژوئیه سال 2010 است، بن لادن از القاعده یمن در خواست کرد دست از حمله به پلیس یمن و اهداف نظامی بکشد و در عوض اولویت حملات خود را بر روی اهداف آمریکایی قرار دهند.

بن لادن در بخشی از این نامه اعلام کرده بود: «هدف، متمرکز شدن بر حملات درون آمریکا و منافع این کشور در خارج است، به ویژه در کشورهای تولید کننده نفت، تا بدین ترتیب افکار عمومی دچار اغتشاش شده و آمریکا وادار به خروج از افغانستان و عراق شود.»

در حمله 11 سپتامبر 2001 به آمریکا که موجب فرو ریختن برج‌های دو قلو در نیویورک شد تقریبا سه هزار نفر کشته شدند و خسارتی در حدود 10 میلیارد دلار به بار آمد.

در پی این اقدام که نخستین حمله تروریستی بزرگ در داخل خاک آمریکا محسوب می‌شد، آمریکا و هم‌پیمانانش در همان سال به بهانه «جنگ با تروریسم» به افغانستان حمله کردند. این حمله طالبان را از قدرت برکنار کرد اما با گذشت حدود 14 سال از زمان این حمله، ناآرامی همچنان در سراسر این کشور جنگ زنده موج می‌زند. 

م ع/م ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku