News   /   آفريقا

سازمان ملل: 300 هزار نفر در سودان جنوبی نیازمند کمک‌های حیاتی

توبی لنزر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در جنوب سودان

سازمان ملل در حالی که آژانس‌های امدادرسان بین المللی به خاطر شدت درگیری‌ها مجبور به خروج از سودان جنوبی شدند، هشدار داد درگیری‌های کنونی میان نیروهای دولتی و شورشیان در ایالت شمالی «یونیتی»، موجب شده است تا بیش از 300 هزار غیرنظامی به «کمک‌های حیاتی» دسترسی نداشته باشند.

توبی لنزر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در سودان جنوبی در بیانیه‌ای که روز دوشنبه (21 اردیبهشت) منتشر شد، گفت: «درگیری‌های کنونی در ایالت یونیتی همه سازمان‌های غیردولتی و آژانس‌های امدادرسان تحت نظارت سازمان ملل را مجبور به تخلیه پرسنل خود از لیر و دیگر مناطق کرده است.»

وی افزود: «در نتیجه بیش از 300 هزار غیرنظامی که نیاز مبرم به کمک‌های بشردوستانه از جمله مواد غذایی و خدمات درمانی دارند، هم اکنون به چنین کمک‌های حیاتی دسترسی ندارند.»

لنزر در تاریخ نهم می گفت بیش از یکصد هزار نفر از مردم سودان جنوبی در اولین هفته این ماه به خاطر درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و شورشیان در ایالت یونیتی، از خانه‌های خود فرار کرده‌اند.

بیانیه جدید در حالی منتشر می‌شود که ماموریت سازمان ملل در سودان جنوبی (UNMISS) در تاریخ هفتم می اعلام کرد که اخیرا به دنبال شدت گرفتن درگیری‌ها در این کشور منطقه شمال شرقی قاره آفریقا، شمار آوارگان داخلی به 53 هزار نفر افزایش یافته است.

آوارگان سودان جنوبی در کمپ حمایت از غیرنظامیان سازمان ملل در شهر بنتیو مرکز ایالت یونیتی 27 فوریه 2015. (AFP)

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت از تاریخ سوم می تاکنون بیش از 500 بی خانمان به کمپ حمایت از غیرنظامیان سازمان ملل در شهر بنتیو مرکز ایالت یونیتی رسیده‌اند.

سودان جنوبی از دسامبر 2013 و پس از آن که درگیری میان نیروهای وفادار به سالوا کی‌یر رئیس جمهور و شورشیان تحت رهبری ریک ماچار معاون پیشین رئیس جمهوری در حومه جوبا پایتخت این کشور آغاز شد، صحنه ناآرامی‌های مرگبار بوده است. در این درگیری‌ها تاکنون دهها هزار نفر کشته و حدود دو میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

هم سربازان ارتش و هم نیروهای شورشی به ارتکاب جنایات گسترده در خلال درگیری‌ها متهم شده‌اند. دو طرف تاکنون چندین دور مذاکره صلح برگزار کرده‌اند اما تاکنون این مذاکرات نتوانسته به برقراری آتش بس پایدار در این منطقه بیانجامد.

سودان جنوبی در جولای 2011 و پس از برگزاری یک همه پرسی عمومی، از سودان استقلال یافت.

م ر/م ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku