لیبرمن عضو کابینه جدید نتانیاهو نخواهد بود

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل

وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید در دولت بعدی بنیامین نتانیاهو حضور نخواهد داشت و در حزب «خانه ما» که ریاست آن را برعهده دارد به صف مخالفان کابینه نتانیاهو می‌پیوندد. 

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، روز دوشنبه (14 اردیبهشت) در حالی این خبر را در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مهلت نتانیاهو برای تشکیل کابینه ائتلافی تا چهارشنبه به پایان می‌رسد.

لیبرمن دو دوره به عنوان وزیر خارجه اسرائیل عضو کابینه نتانیاهو و از یکی از مهم‌ترین هم‌پیمانان نخست وزیر اسرائیل در سال‌های اخیر بود.

پس از مذاکرات نتانیاهو با احزاب افراطی مذهبی برای تشکیل کابینه، لیبرمن اعلام کرد نمی‌تواند عضو این کابینه باشد.

حزب «خانه ما» که زمانی بسیار قدرتمند بود در انتخابات ماه مارس تنها شش کرسی پارلمانی را به دست آورد. بدون حزب «خانه ما»، انتظار می‌رود حزب نتانیاهو، لیکود، تنها 61 کرسی پارلمانی را در اختیار داشته باشد و احتمالا مجبور خواهد شد به خواسته‌های احزاب دیگر برای تشکیل ائتلاف تن دهد.

بر این اساس، حزب محافظه‌کار لیکود برای تشکیل دولت باید به ائتلافی شکننده با دیگر احزاب روی آورد.

در همین حال ممکن است نتانیاهو از حزب چپ میانه‌رو «اتحاد صهیونیست» بخواهد به دولت «وحدت ملی» بپیوندد، اما هر دو طرف تاکنون امکان این ائتلاف را کم اهمیت جلوه داده‌اند. حزب «اتحادیه صهیونیست» در انتخابات اخیر 24 کرسی کسب کرد.

شلی یاشیموویچ، از نمایندگان حزب اتحادیه صهیونیست در پارلمان اسرائیل، احتمال پیوستن حزب خود به کابینه نتانیاهو را منتفی ندانست اما گفت به نظر می‌رسد چنین چیزی غیرممکن باشد.

لیبرمن در جمع خبرنگاران گفت در گفت‌وگوها برای تشکیل دولت ائتلافی دو پست در کابینه به حزب او پیشنهاد شده است، اما وی ناراضی است.  

به گفته لیبرمن، این ائتلاف «قطعا بازتاب مواضع اردوگاه ملی‌گرا نبوده و مطلوب ما نیست.» وی افزود از مقام خود به عنوان وزیر خارجه استعفا می‌دهد.

نتانیاهو هفته گذشته با حزب افراطی «اتحاد یهودیت توراتی» و حزب میانه‌رو «کولانو» به عنوان نخستین شرکای خود در ائتلاف جدید توافق کرد تا بتواند 46 کرسی پارلمانی دیگر را به دست گیرد.

همچنین، حزب لیکود در حال مذاکره با حزب راست «خانه یهود» و حزب افراطی «شاس» است.

هواداران حزب «خانه ما» که حزبی سکولار است و  لیبرمن ریاست آن را بر عهده دارد افرادی هستند که از اتحاد شوروی به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده و اغلب با احزاب افراطی مذهبی مخالفند.

حزب حاکم و راست‌گرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی ماه مارس، 30 کرسی از مجموع 120 کرسی کنست را به دست آورد. 

م ف/م ب


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku